יום שבת, 9 ביולי 2011

דיקור במחטים - מבט להיסטוריה של תפקוד נקודות הדיקור

מכירים את זה שכאשר אתם קוראים ספר כלשהו ומוזכר שָם שֵם של ספר אחר, אז אתם מחפשים אחר הספר השני, "שיהיה ברשימת הקריאה עד אחרי שנגמור לקרוא את הספר הנוכחי"?. וכאשר הספר השני מוצא חן בעיניכם אז אתם מחפשים מידע על המחבר ומגלים שכתב עוד מספר ספרים מעניינים. אז אין ברירה ומשיגים גם את הספרים האחרים שפירסם. כך בקושי סיימתם לקרוא ספר אחד וכבר יש לכם רשימה ארוכה של ספרי קריאה ממתינים בתור. באופן הזה נפל לידי ספרו של יוּאֵה חַאן-גֵ׳ן1 "הסבר על נקודות הערוצים2". מעולם לא שמעתי על רופא זה לפני שגיליתי את ספרו, כנראה מכיוון שאינו מפורסם כמו חוּאֲנג פוּ-מִי3 מחבר "קאנון א׳-ב׳ של דיקור ומוקסה4" או יָאנג גִ'י-ג'וֹאוּ5 מחבר "ההישג הגדול של הדיקור והמוקסה6". למרות זאת לאחר דיפדוף קצר ועיון בין דפי הספר הסתבר לי שאין כל ספק שנפל בידי אוצר.

לא הרבה ידוע כיום על יוּאֵה חַאן-גֵ׳ן, בילדותו נחשב לחכם ושקדן, ושלמד והכיר קלאסיקות שונות והיסטוריה סינית. בתקופת נעוריו העדיף להתמקד באמנויות לחימה במקום לשבת ללמוד בכיתה כך שרכש מיומנויות לחימה שונות ואף היה קשת מוכשר. כמו כן היה מיומן בטכניקות רפואיות ושמו הלך לפניו כמדקר מומחה. בסוף תקופת שושלת מינג בחר להתגייס לתפקיד קצין וקודם בתפקידו גם לאחר החלפת השושלת לצִ'ינג. לאחר שחזר לישוב מגוריו בחר להתמקד ברפואה וידוע שטיפל בעניים כעשירים ולכן זכה לכינוי "רופא שמיימי".


יחודיות הספר וערכו
מה שמיוחד כל כך בספרו של יוּאֵה חַאן-גֵ׳ן הוא העובדה שזהו הספר השלם הראשון ששרד עד ימינו, שמכיל הסבר למשמעות שמות כל נקודות הדיקור והסבר נלווה לכל נקודה ופעולותיה. לאחר תיאור מסלולו של כל ערוץ, מופיע הסבר כללי למחלות בהן מטפל הערוץ ופירוט שמות כל הנקודות בערוץ. על כל נקודה מופיע הסבר כיצד למצוא אותה על גבי הגוף ומשמעות שמה. כמו כן מפרט המחבר את הסימפטומים בהם מטפלת כל נקודה ואחרי פירוט זה מופיע הסבר מדוע נקודה זו מטפלת בסימפטומים אלו. 

שיטת הפירוט של המחבר כוללת סימפטומים הקשורים בנקודת הדיקור על סמך מיקומה או אופיה (חמש תנועות, חיבור, הצטברות וכדומה), סימפטומים של האיבר הקשור בערוץ (יאנג מינג - מעי גס) וסימפטומים הקשורים באיברים אחרים שאינם קשורים בערוץ בו מופיעה הנקודה. למשל נקודת ים-הדם שבערוץ הטחול והשפעתה על מחלות הקשורות בכליות (בתמונה משמאל).

רשימת הסימפטומים המפורטים מבוססת למעשה על ספרו של יָאנג גִ'י-ג'וֹאוּ (1552-1620), "ההישג הגדול של הדיקור והמוקסה", ואילו המחבר למעשה הוסיף הסבר המבהיר לקורא מדוע כל נקודה מטפלת בסימפטומים אלו וכיצד. כפי שציינתי למעלה, זהו למעשה הספר השלם הראשון שמספק הסברים כל כך מפורטים לפעולת על נקודה והסיבות מדוע כל נקודה יכולה לטפל בסימפטומים השונים. למרות זאת זהו אינו הספר הראשון שמספק הסברים לפעולת נקודות הדיקור. ככל הנראה כבר אלף שנים לפני כן חיבר, יָאנג שָאנג-שָאן7 (575-670) ספר בשם "חצר הקאנון הפנימי של הקיסר הצהוב8", המפרט את פעולת נקודות הדיקור באופן דומה. ספר זה לא שרד בשלמותו עד ימינו ורק חלק קטן ממנו הכולל את ערוץ הריאות שרד במינזר ביפן.

ספרים רבים העוסקים בדיקור, אשר פורסמו לאורך אלפים השנים האחרונות, אינם מפרטים כלל את פעולת הנקודות והשפעתן על הגוף. רב הספרים רק מפרטים את מיקום הנקודות, מחלות הקשורות בערוץ, נקודות מיוחדות (מקור, הצטברות, חיבור) אופיין של 5 נקודות על פי התנועות, מועדי ריבוי צ'י בנקודה ולעיתים אף פירוט של הסימפטומים בהם מטפלת כל נקודה אך ללא הסבר מדוע היא עושה זאת.

יש הטוענים שהגישה של הרפואה הסינית המסורתית (TCM) הנלמדת כיום בסין ומפרטת את פעולת כל אחת מנקודות הדיקור, הינה פיתוח מודרני המבוסס על רפואת צמחי המרפא ואומץ על ידי הרופאים לאחר עליית הקומוניזם בסין (1949) ולשם יצירה מחדש של תחום הדיקור. על פי טענתם של אלו, הדיקור הסיני נזנח בסין עם עליית הקומוניזם ולמעשה "סודותיו" אבדו בסין ושרדו רק בתפוצות. כאשר מאוחר יותר הוחלט להשיב את הדיקור הסיני לחיים, נתבקשו רופאים שונים להחיות את תחום הדיקור מחדש. עוד נטען כי אותם רופאים התבססו על רעיונות הלקוחים מרפואת הצמחים ובעיקר על הרעיון שלכל צמח יש תפקיד מסויים על מנת להסביר את תפקודן של נקודות הדיקור. כמו כן טוענים אותם אנשים כי בשיטת הדיקור ה"חדשה", נשכחו כל התיאוריות עליהן התבססה הרפואה הסינית העתיקה, המחלות חולקו לסינדרומים ובהתאם ניתנו פורמולות של דיקור. בשיטת הדיקור ה"חדשה", הטיפול התבטא באופן בו מוגדרת בעיה עפ"י סימפטומים והפתרון היא שימוש בנקודות מסוימות.

ספר זה, אשר נכתב בתחילת שושלת צ'ינג (1644) הינו הוכחה חותכת לכך שכבר 300 שנים לפני עליית הקומוניזם בסין היה קיים פירוט על פעולותן ותפקידן של כל אחת מהנקודות. כמו כן קיימת העובדה שהינו מבוסס על סיפרו של יָאנג גִ'י-ג'וֹאוּ, "ההישג הגדול של הדיקור והמוקסה", בו מופיע פירוט סימפטומים בהן מטפלת כל נקודה ונקודה. בסך הכל יוצא שקיים תיעוד המצביע על כך, שהטיעונים כנגד הדיקור בגישה של הרפואה הסינית המסורתית, אינם נכונים כלל. אם נקבל את הסברה כי סיפרו של יָאנג גִ'י-ג'וֹאוּ, "חצר הקאנון הפנימי של הקיסר הצהוב",  מתקופת סוף שושלת סוי ותחילת טאנג, כבר פירט את פעולת כל אחת ואחת מנקודות הדיקור יוצא, שגישה זו לקביעת תפקוד נקודות הדיקור היתה קיימת ואף תועדה כבר לפני לפחות 1400 שנים ולא נוצרה על ידי "השבה לחיים" כביכול, שנעשתה על ידי הקומוניסטים לאחר 1949 או 1976.

חלק מ"חצר הקאנון הפנימי של הקיסר הצהוב" מאת יאנג שאנג שאן




הסבר על נקודות הערוצים
מצורפים שני קטעים שונים שתרגמתי מסינית העוסקים בנקודות דיקור של ערוץ יאנג מינג של היד. ה"הסבר" הופיע במקור ואילו הערות שלי כתובות בסוגריים עם נ.א.


                                                                                                                                
נקודה רביעית בערוץ יאנג מינג של היד (מעי גס) - חה-גו He Gu 合谷
"המחלה של (נקודת) חה-גו: פגיעה של קור וצמא רב, דופק צף בחיצון, חום גוף ותיעוב קור, כאב ראש וקשיון של עמוד השדרה, העדר זיעה, קור חום ומלריה (מחזור קור וחום נ.א), דימום מהאף ללא הפסקה, מחלת חום וזיעה שאינה יוצאת, עיניים לא רואות, גדילה של קרום לבן (קטרקט נ.א), כאב ראש במרכז ובצד, ניוון שיניים תחתונות, חירשות ושיתוק של הלרינקס,  בצקת בפנים, אילמות ללא יכולת ליצור צליל, לסת נעולה ואינה נפתחת, אדמת, שיתוק רוח, גרדת.

הסבר: הסימפטומים שהוזכרו לפני כן כולם סימפטומים של תקשורת הדדית בין פנים וחוץ של הריאות והמעי הגס, בחירה להשתמש בנקודה זו תפיק תוצאות מדהימות.

מחלות הכליות של נקודת חה-גו: התכנסות פנימה וכאב של הגב התחתון ועמוד השדרה.

הסבר: בכלליות דומה למחלות הכליות, אך יש תקיעות של צ'י המעי הגס, משיכה קדימה אל הטבור, משיכה אחורה אל הגב התחתון ועמוד השדרה והופעת כאב, זוהי מחלת המעי הגס. בערוץ תאי-יאנג של הרגל, אזי כדאי לבחור בנקודות המעי הגס; כאשר בערוץ המעי הגס, אזי כדאי לבחור בנקודת חה-גו."

                                                                                                                               


נקודה חמישית בערוץ יאנג מינג של היד (המעי הגס) - יאנג שי Yang Xi  阳溪
"הנקודה על גבי מרכז מפרק כף היד בצד העליון, בשקע שבין שני הגידים, מקום תנועת הערוץ של יאנג מינג מעי גס של היד, הינה האש של הערוץ. בספר "איש הברונזה": לדקור לעומק 3 פן, להשאיר 7 נשיפות, שלוש יחידות מוקסה.

הסבר: במרכז מפרק היד לאורך ציר הרוחב יש שלוש נקודות, נקודת יאנג-גו של ערוץ  המעי הדק, נקודת יאנג צ'ה של ערוץ המחמם המשולש, יאנג שי היא נקודת ערוץ המעי הגס. זה נלקח ממשמעות "תנועת המים", מכיוון ששלוש הנקודות כולן נעות מעלה לאורך הזרוע מאזור מפרק כף היד. אזור מפגש צ'י ודם במפרק והגיד, חייב להצטבר מעט ורק לאחר מכן לנוע, על כן קיבלו בשם את המשמעות גו (עמק), צ'ה (בריכה), שי (יובל). מדוע נקראת יאנג, מכיוון שזהו ערוץ יאנג מינג של המעי הגס. שלוש הנקודות כולן נקראות יאנג, בסופו של דבר כולן מערוצי יאנג.

המחלה של יאנג שי: שיתוק הלרינקס, התכנסות ובהלה, חוסר יכולת להרים את הזרוע והמרפק.

הסבר: הסינדרומים בחלק הקודפ כולם קשורים באזור המעבר של הערוץ הזה, רצוי באחריות נקודת האש.

מחלת עיניים ואוזניים של יאנג שי: צפצופי אוזניים חרשות, רוח עיניים אדומות ומוגלה עם כיסוי לעין (קטרקט נ.א).

הסבר: למרות שלערוץ זה אין כלי המגיע אל העיניים והאוזניים, אך נקודה זו הינה נקודת האש של הערוץ, המחלות של העיניים והאוזניים הינן מחלות אש, רצוי לנקז את האש כאן.

מחלות הלב של יאנג שי: דיבור מטורף, צחוק ושמחה כאילו ראה שד, מחלות חום וחוסר מנוחה בלב.

הסבר: הסימפטומים הקודמים כולם מחלה של שגשוג אש, כדאי לנקז את נקודת האש של ערוץ זה.

מחלות הריאות של יאנג שי: מלאות בחזה ולא ניתן לנשום, קור חום ומלריה, שיעול קור והקאת רוק, עילפון וכאב ראש.

הסבר: מלאות בחזה ולא ניתן לנשום, יש דיכוי של הריאות. קור חום ומלריה, יש ליחה בריאות. מלריה של הריאות גורמת לקור בלב האדם, קור חזק אזי נוצר חום, נבהל בקלות כאילו ראה משהו. ב"הקאנון הפנימי" מופיע שכדאי לבחור בנקודת חה-גו, לא נאמר להשתמש בנקודה זו. שיעול קור הקאת רוק, יש לחות בריאות. ב"הקאנון הפנימי" לא מוזכר כאב ראש עילפון של יאנג מינג של היד, מה שמוזכר זה כאב ראש ועילפון של יאנג מינג של הרגל. מלאות בחזה ולא ניתן לנשום, כדאי לבחור בנקודת רן-יינג."
                                                                                                                               




אפשר לראות שבמקרה האחרון מסביר המחבר מדוע נקודה זו של ערוץ המעי הגס יכולה להשפיע על מחלות עיניים, אוזניים, לב וריאות. מלבד הנקודות הקבועות על ערוצי הדיקור, מפרט המחבר גם על נקודות נוספות אשר נמצאות בקרבת הערוצים ומה פעולתן. למשך כל זמן כתיבת רשומה זו נחשפתי לטענות שונות בדבר שינויים שעברו על תחום הדיקור ברפואה הסינית במאות השנים האחרונות. לחלק מטענות אלו התייחסתי על קצה המזלג ברשומה זו למרות שהעדפתי להשאיר זאת להזדמנות אחרת ובעיקר מכיוון שברשומה זו רציתי להתמקד בספר עצמו והתועלת שניתן להפיק ממנו ולא בהתעסקות בנושאים אחרים. במקביל לחשיפה לטיעונים אלו מצאתי מספר ספרים שיכולים לשפוך אור על הנושא ואולי להבהיר אחת ולתמיד את האמת. אני מבטיח שאשתדל ואנסה להבהיר שינויים אלו באחת הרשומות הקרובות על סמך הבנתי את הכתבים השונים וההיסטוריה של הרפואה הסינית.

למי שרוצה להמשיך לחקור וללמוד על כתבים עתיקים ופרשנויות על פורמולות קלאסיות, מוזמן להצטרף לכיתה שנפתחה במרכז ההדרכה של סינית בקהילה שבחיפה. בכיתה נתרגם, נקרא ונדון בכתבים השונים ברפואה הסינית בהנחייתי. מוזמנים ליצור קשר בעמוד קורסים והרצאות.

                                                                                                                                                                    
  1.  Yue Han Zhen  -  岳含珍
  2.  Jing Xue Jie  -  经穴解
  3.  Huang Fu Mi - 皇甫谧
  4.  Zhen Jiu Jia Yi Jing  -  针灸甲乙经
  5.  Yang Ji Zhou  杨继洲
  6.  Zhen Jiu Da Cheng  -  针灸大成
  7.  Yang Shang Shan  -  杨上善
  8. Huang Di Nei Jing Ming Tang  - 黄帝内经明堂

10 תגובות:

  1. תענוג, אני מודה לך על הטקסטים שלך.ראובן ברק

    השבמחק
  2. שלום ניצן,

    תודה על הזמן שהשקעת בתרגום וכתיבה. אני יודע איך זה מרגיש.
    רציתי לשאול אותך מה אתה מוצא יותר יעיל ללימודי הדיקור שלך, קריאת ספרים כמו הנ"ל שמפרטים ומנתחים את תפקודי הנקודות, ספרי דיקור שמקוטלגים לפי מחלות או ספרים של מקרים (case studies)?

    ושאלה שנייה, על פי מה אתה מבסס את בחירת נקודות הדיקור? יש הרבה שיטות ומטפלים נבדלים זה מזה בכך. יש שבוחרים לפי חמשת התנועות, יש לפי תפקודים אימפיריים של נקודות, יש לפי מיקום המחלה, יש לפי אופי הנקודה (חיבור, באר, מקור, וכו') וכיוצא בזה ויש שמשלבים חלק או הכל ביחד..

    שאלה אחרונה, עד כמה אתה חושב שהתפקודים המפורטים בספרי הדיקור הקלאסים יעילים בקליניקה מודרנית?

    תודה מערן

    השבמחק
  3. הי ערן

    1. אני חושב ששילוב של השניים. בתקופה האחרונה התחלתי פרוייקט חדש של ניתוח כל אחד ואחד מהערוצים והנקודות שעליו בנסיון להבין טוב יותר מה עושה כל נקודה על פי "תפקודי נקודות" ובהשוואה להסברים בקלאסיקות בנוגע לנקודות חיבור, הצטברות וחמש התנועות. אין לי תשובה מוחלטת איזו שיטה יותר טובה.

    2. על בחירת נקודות. זה מזכיר לי את השאלה ששאלתי בזמן הלימודים : "על פי מה עלי לאבחן: איברים, ערוצים, 6 שכבות, 4 רמות...." אני חושב שלפעמים האבחון מתיישב יותר על גישה אחת יותר מאחרת ופשוט צריך לבחור את המתאימה. אני משתדל לשלב נקודות רחוקות, קרובות, ויעודיות ולפעמים גם לפי אופי הנקודה. אני חושב שיש כל כך הרבה גישות בדיקור ואני משתדל לנסות לשלב אותן בהתאם למצב (זה די גמיש).

    3. אני חושב שלפחות עבורי הפירוט בקלאסיקה אינו נח. נקודות הן חלק ממכלול שלם של ערוץ, שיכבה וגוף. אני מעדיף לנסות ולחבר את כל המידע יחדיו על מנת לקבל הבנה טובה יותר של כל ערוץ ונקודותיו ורק כך להחליט. אני חושב שגמישות מחשבה היא דבר חשוב מאד בתחום זה. המורה שלי בקליניקה השתמש הרבה בשילוב נקודות שונות (מעין מרשמים) לביצוע פעולות שונות שאינן מבוססות על תפקוד ספציפי של כל נקודה במרשם אלא יותר על תפקוד האיבר או התנועה אליה הוא שייך (למשל הרמת צלול והורדת עכור ע"י דיקור נקודות של מעי גס יאנג מינג וריאות תאי יין).

    השבמחק
  4. לירון לוי וייס10 ביולי 2011 בשעה 12:18

    תודה רבה וכל הכבוד על הסבלנות והחקירה

    השבמחק
  5. שלום ניצן.
    תענוג לקרוא את החומר הנ"ל.
    תודה על השיתוף.
    הייתי רוצה להתייעץ איתך לגבי התמחות בסין. האם אפשר דרך המייל הפרטי/ טלפון?
    תודה, יובל סצמסקי

    השבמחק
  6. שלום יובל, אתה מוזמן לפנות אליי בשני האופנים שציינת

    השבמחק
  7. אופיר מיכאליס16 ביולי 2011 בשעה 15:52

    תודה ניצן על המאמר המרתק.
    למדתי ונהנתי.

    השבמחק
  8. שלום ניצן, קודם כל ברצוני להודות לך מקרב לב על העבודה הנפלאה שלך בחקר הכתבים והמקורות!
    שאלה/הבהרה - במאמר הזה הגדרת את Huang Di Nei Jing Ming Tang כחצר הקאנון הפנימי.
    מחיפוש באנגלית עולה התרגום לMing Tang כ Hall of light (בתרגום חופשי היכל האור)
    אשמח אם תוכל לבאר ולחדד את תרגום השם.

    השבמחק
    תשובות
    1. בשמחה, גל.
      נכון, בתרגום ישיר אפשר לתרגם את השם להיכל הבוהק, מעשית מדובר היה בחצר בה אנשי המלוכה היו מקריבים קורבן לאלים ואף להצהיר הצהרות ממשל בפני הפקידים. הצורה שלו אינה ידועה לחלוטין כיום ומשערים שמדובר על חצר מרובעת (ארץ) ומבנה עגול (שמיים). אבל מעשית, המושג הזה קיים גם בתורת הפונג-שוואי ושם הוא מדבר על חצר בה מתרכז צ'י. יכול להיות שכאשר תרגמתי את השם, מצאתי התייחסות שהעדיפה את הרעיון של החצר על פני ההיכל, אבל אני כבר לא זוכר ופתוח לשנות במידה ואכן יש היגיון לקרוא לו כך. אחפשר פיתרון טוב יותר על סמך מקורות ואעדכן.

      מחק
    2. ראה בתרשימים בכתובת הבאה, את האזורים שמכונים היכלי הבוהק. אלו אזורים טובים למגורים כי מתאסף שם צ'י סביבתי רב.
      http://www.36fengshui.com/img2/mingtang.jpg

      מחק