יום ראשון, 31 ביולי 2011

הדרקון שבמים - טריגרמת המים ברפואה הסינית

בספרו "העברה אמיתית של הגיון הרפואה", משתמש הרופא הנודע, גֶ'נג צִ'ין-אַן (1824-1922), ברעיונות הלקוחים מתורת השינוי על מנת להסביר רעיונות בסיסיים ברפואה הסינית. כבר בתחילת הספר מסביר המחבר את הקשר בין טריגרמות המים והאש ל-יין ויאנג באיברי האש והמים בגוף באופן מעורר השתאות. בחרתי לתרגם את החלק בו מתואר הקשר עם טריגרמת המים בעיקר מכיוון שתוכן ההסבר מדגים יפה את עיקרי מישנתו של גֶ'נג צִ'ין-אַן, שימוש בצמחים חום וחריפים על מנת לחזק את האש והיאנג בגוף.

גֶ'נג צִ'ין-אַן1 יליד פרובינציאת סצ'ואן. היה תלמידו של הרופא הנודע והמורה הקופנוציאני ליו ג'ה-טאנג. היה בקיא בכתבים השונים של תורת השינוי2, הקאנון הפנימי3 והמסה על פגיעת פתוגן בחיצון4. הוא נודע כאחד הפרשנים החשובים של המסה על פגיעת פתוגן בחיצון4 בתקופת סוף שושלת צ'ינג. עיקר מישנתו סבב סביב חשיבות היאנג המקורי והצ'י האמיתי ותמיכה ביאנג על ידי שימוש בצמחים חריפים וחמים. עקב גישתו זו לריפוי כונה ג'נג אל האש.


פירוש לטריגרמת קָאן5 (מים)

קאן הוא מים, הוא יין, דם ומקום מגוריו של יאנג אמיתי. קו אחד באמצעו, הוא השמים. שמים, אחד, מוליד את המים, בגוף האדם אלו הכליות, נקודה אחת של יאנג אמיתי המוכל במרכז בין שני יין, דר בעמדה של תחילת היין, זהו השורש ליִסּוּד חייו של האדם, הזרע האמיתי. כל הספרים קוראים לו יאנג אמיתי. שתי המילים יאנג אמיתי מפורשות בכל מקום באופן אחר, אני חושש שתלמידים צעירים הקוראים בספרים, לא יקבלו תובנה למשמעותו ברגע אחד וכתוצאה מכך הסימפטומים אינם ברורים, היום אספתי את ההגיות מכל מקום על מנת שיהיה נוח לחקור. 

שתי הסימניות "יאנג אמיתי"6- כינוי אחד "אש השר"7, כינוי אחד "אש שער החיוניות"8, כינוי אחד "אש רעם הדרקון"9, כינוי אחד "אש חסרת שורש"10, כינוי אחד "אש יין"11, כינוי אחד "אש היעדר"12. כאשר היא פורצת כמחלה, כינוי אחד "צ'י מקורי אינו מעגן"13, כינוי אחד "יאנג מקורי חורג החוצה"14, כינוי אחד "אש אמיתית רותחת"15, כינוי אחד "צ'י הכליות אינו מעגן"16, כינוי אחד "צ'י אינו חוזר למקור"17, כינוי אחד "יאנג בודד צף מעלה"18, כינוי אחד "אש מהיעדר שועטת מעלה"19, מיגוון שמות וכולם מצביעים על היאנג האחד שבתוך קאן. 

יאנג אחד במקור הוא תוצר התמרה של צ'יאן-מתכת השמים, על כן יש כינוי דרקון. יאנג אחד צונח במרכז בין שני יין, מותמר ויוצר מים, מיסד את קיצון המים, אופי המים זרימה למטה, זוהי העמדה של טריגרמת המים בבה-גואה שמים מאוחרים, זהו היגיון שאינו משתנה. יש לדעת כי הדרקון של גבול זה הוא דרקון שאך נולד, אינו מסוגל לעוף ולנסוק ולעודד עננים להוריד גשם, רק להסתתר בתוך התהום, המים הם ביתו, המים הם אופיו, באותו הרגע נח בעמדה הנמוכה שלו, מרכין ראשו מטה. במידה ויש סימפטום כגון "אש מהיעדר שועטת מעלה" וכדומה, ברור כי זהו סימפטום עקב מים שופעים. מים שופעים סנטימטר אחד, גם הדרקון שופע סנטימטר אחד, המים גוֹבהים במטר, הדרקון גבֵה במטר גם כן, זאת מכיוון שעקב שפע המים הדרקון שוחה, אין זאת שהדרקון אינו נסתר וחורג מהרגליו. על כן הכתבים אומרים: יין שופע - יאנג חייב להתכלות, מכאן ניתן להבין כי בשימוש בתרופה צריך להיות תמיכה ביאנג והגבלת יין. 

ברגע שרופאי העיר מבחינים ב"אש מהיעדר השועטת מעלה" וסימפטומים דומים אחרים ואינם בוחנים את הסיבות העיקריות מדוע, פותחים את פיהם בדרישה להזין יין ולהוריד אש, מכנים זאת כאילו תפשו את הבעיה, כלל אינם חושבים שהמקום הוא יין שופע ויאנג חסר, היום אינם תומכים ביאנג שלו ועוד יותר מזינים את היין שלו, זה טוב כמו להוסיף כפור על גבי האדמה המכוסה שלג, אין זה הבינונים שברופאים? גם אני בכל פעם שרואה אש מהיעדר השועטת מעלה ושאר סימפטומים , החולה מאד אוהב לשתות מרק חם ואינו מוכן כלל לקלוט מזון קר, כלומר זה מספיק אף יותר לטעון בטעות של הזנת יין. 

יש גם המכנים את הצמחים Rou Gui, Fu Zi כמוליכים את האש לשוב למקורותיה, כולם לא מכירים כי זה מצביע על חזרה, אינם יודעים ש Rou Gui, Fu Zi, Gan Jiang הם בדיוק ערימה של אש יוקדת, אש משגשגת ואז היין נעלם מעצמו, כמו שמש לוהטת ואין אף ענן. יתרה מזאת שני הדברים Rou Gui, Fu Zi ביכולתם להטליא את היאנג שבתוך קָאן (מים) ו-לִי (אש), אופיים יוקד ונוקשה בקיצוניות, מספיק על מנת להעלים לחלוטין של החריגה מעלה של הצ'י הייני. הצ'י הייני נעלם כליל, הרקיע מואר, הטבע מתישב בשלווה, ללא נטיה לשפע, האם אין זה בדיוק הולכה של האש חזרה למקורותיה?! 

הפרשנים לאורך הדורות, כולם לא מצאו את המידע של יאנג אחד נסתר בתוך המים וגורמים לתלמידים להיות בורים חסרי הוכחות, הזנת יין והורדת אש, הורגים אנשים בכמויות בלתי נספרות, באמת שימוש לרעה לאורך הדורות, זה צער גדול לרפואה. 
פרשנות
הטריגרמה קָאן מורכבת משלושה קווים בהם העליון והתחתון הם קווים מקוטעים המייצגים יין ואילו הקו האמצעי הוא קו שלם המייצג יאנג. בגוף האדם ההיבט של קאן-מים הוא הדם-יין אך למרות זאת הוא מכיל בתוכו את הגרעין לחיי האדם הלא הוא יאנג אמיתי. לאורך ההיסטוריה כונה היאנג האמיתי בשמות שונים כגון: אש השר, אש שער החיוניות, אש רעם הדרקון, אש חסרת שורש, אש יין ואף אש מחוסר. משמעות השמות פחות או יותר זהה ולרב מדובר ביאנג האמיתי שבכליות בשונה מאש הקיסר השוכנת בלב. כאשר מופיעה מחלה ביאנג האמיתי מופיעה אש מחוסר השועטת מעלה.

גֶ'נג צִ'ין-אַן מדגיש שאנשים הסובלים מאש מחוסר השועטת מעלה מעדיפים לשתות משקאות חמים ואינם מוכנים לאכול מאכלים קרים דבר המצביע על שפע של יין הדוחק את היאנג לכיוון מעלה. מכיוון שהדרקון הוא יצור שוכן מים העולה אל השמיים כאשר יורד גשם, בזמן של שפע של יין הוא מנצל הזדמנות ונוסק מעלה. מכיוון שמדובר בשפע של יין המשפיע על היאנג בגוף על כן צריך להגביל את ה-יין ולתמוך ביאנג. רב הרופאים אוטומטית משתמשים בשיטות הזנת יין והורדת אש על מנת לטפל בבעיה זו אך הם למעשה כביכול מוסיפים קרח על גבי שלג במקום להמיסו.

רב האנשים רואים בצמחים Rou Gui, Fu Zi כצמחים המוליכים אש חזרה למקורותיה ויש הרואים בהם צמחים לוהטים כאש המשמשים להטלאת היאנג שבאש (לי) ובמים (קאן) ובכך להגביל את ה-יין השופע שחרג מעלה ובכך הם משיבים את הגוף לאיזון. שתי השיטות חשובות. בסופו של דבר הזנת יין והורדת אש היא שיטה שגויה שהביאה למותם של רבים.


                                                                                                                                                
הערות
  1. גֶ'נג צִ'ין-אַן  Zheng Qin An - 郑钦安
  2. ג'וּאוֹ אִי 周易 , אִי גִ'ינג 易经
  3. הקאנון הפנימי של הקיסר הצהוב 黄帝内经
  4. מסה על פגיעת פתוגן בחיצון - שאנג חאן לון 伤寒论
  5. קאן - 坎
  6. יאנג אמיתי -  真阳
  7. אש השר - 相火
  8. אש שער החיוניות - 命门火
  9. אש רעם הדרקון - 龙雷火
  10. אש חסרת שורש - 无根火
  11. אש יין - 阴火
  12. אש היעדר - 虚火
  13. צ'י מקורי אינו מעגן - 元气不纳
  14. יאנג מקורי חורג החוצה - 元阳外越
  15. אש אמיתית רותחת - 真火沸腾
  16. צ'י הכליות אינו מעגן - 肾气不纳
  17. צ'י אינו חוזר למקור - 气不归源
  18. יאנג בודד צף מעלה - 孤阳上浮
  19. אש מהיעדר שועטת מעלה - 虚火上冲



5 תגובות:

  1. שלום ניצן,
    תודה רבה על עבודת התרגום ובכלל על הרשומות והעומק המופגן בהם. מכיוון שהנושא קרוב לליבי ולדרך בה אני עובד בקליניקה, רשמתי מספר מילים ומקווה שתמצא בם עניין. הספרה אחת היא ספרת המים - Kan. המים נוצרו מתוך השמים Qian בהתמזגות הקו המרכזי של Qian עם הקו המרכזי של Kun. חדירה הדדית זו של Yang לתוך Yin ו Yin לתוך Yang מבהירה את הקסגרמת Tai ואת דגם ה Tai Ji. ה Yin מהווה תשתית ל Yang לפעול בתוכו ועליו. Kan נכתב ב Zhou Yi הוא האזניים ו Wei Bo Yang מקשר את Kan לגזע השמימי החמישי Wu ולתמצית הירח. גזע זה מייצג את סוף תנועת ה Yang שהחלה עם הגזע Jia. ככזה הוא מכיל את כל שפע ה Yang, כשם שהירח מכיל את שפע השמש ומקרין אותו בלילה - Yang שבתוך Yin. הגזע ההחמישי מחובר לתנועת האדמה בארץ ולאיבר הקיבה באדם. הגזעים Wu (חמישי-קיבה) ו Gui(עשירי - כליות) חוברים יחד לתנועה מקיפה - Yun אש (בהתאם לתנועת הקפה של כוכב מאדים את השמש). האש היא Yang ושמים ודרך הבנה של הקיבה והכליות באדם ניתן לטפל ולשמר את ה Yang שב Yin. לדוגמא שימוש נכון ב Ban Xia יחד עם Wu Wei Zi ישמר זאת, או שימוש ב Que Pen ו Yong Quan יחד (St 12 ו Kid 1). דגם Wen Wang מציב את טראגרמת Qian בצפון מערב ואת טראגרמת Kan בצפון, זוהי הזנה הדדית בחסות המתכת את המים. המתכת כאן מורכבת מ Dui ומ Qian ומשקפת את המצב הנכון של הגזע Ding המחובר אל האש ואל הלב בשיקוף השמים. כאן ניתן להשתמש בכוח המתכת בין אם כריאות או מעי גס (Xing) בין אם ככליות או שלפוחית שתן(Di Zhi) בין אם כקיבה או מעי גס (Yang ming) ובין אם ככבד ומעי גס (Da Yun). פעולה דרכם תסייע בשימור ועיגון השמים וה Yang בתוך המים.
    מיכאל ליטבק

    השבמחק
  2. הי מיכאל, תודה על התגובה המעניינת
    אכן היין בתוך יאנג (אש-לי) והיאנג בתוך יין (מים-קאן) מדגימים יפה את הקסגרמת שלווה (טאי), לדעתי בעיקר מכיוון שהן הנקודה המאפשרת ליאנג לרדת וליין לעלות (יש לי רשומה בטיוטות העוסקת בנושא ואולי בהזדמנות כשיהיה לי זמן אסיים ואפרסם אותה)

    ציינת הרבה נקודות למחשבה (תנועת האש - קיבה וכליות) ומיקום המתכת במערב במקומה הנכון בתום הבריאה (בה גואה שמיים מאוחרים). תודה על התובנות המעניינות

    השבמחק
  3. היי ניצן, כרגיל מאמר מעניין ומפרה! יש לי בקשה - כדי שנוכל להפיק ממאמרייך עוד קצת, ואולי גם לתרום משהו משלנו, זה יהיה נפלא אם תוכל לכתוב שמות של ספרים, כותבים, וביטויים עקריים - בסינית. תודה רבה, אביחי

    השבמחק
  4. תודה אביחי, לבקשתך הוספתי את הסימניות הסיניות של המושגים שתוארו.

    השבמחק
  5. ממש מרתק תודה רבה!!! נותן תובנה ובהירות . תבורך

    השבמחק