יום שבת, 26 בדצמבר 2015

מדוע הטעם המר של האש לא ממלא אותה אלא דווקא מנקז אותה - טאנג דזונג-חאי בספרו שאלות ותשובות על צמחי מרפא (שאלה 16)

בשאלה מספר 16 בספר שאלות ותשובות על צמחי מרפא מנסה טַאנג דְזוֹנג-חָאי להסביר מדוע למרות שהטעם המר נחשב לטעם של פאזת האש, במקום לסייע לאש הוא דווקא מנקז אותה. מלבד הסברים שמבוססים על מראה הצמחים הוא משלב לא מעט רעיונות שמקורם בתורת התמורות בה היה בקיא מאד.

问曰∶苦者,火之味也。而味之苦者,均不补火,反能泻火,何也?
שאלה: המר הוא טעם פאזת האש אך [לא רק] שהצמחים בעלי הטעם המר כולם אינם מטליאים אש הם אף דווקא מנקזים אש, כיצד [תסביר זאת]?
הקאנון הפנימי מסביר לנו שהטעם שמשויך לפאזת האש הוא הטעם המר ושזה הטעם שנכנס אל הלב, מכאן עולה השאלה, אם מדובר בטעם של האש, מדוע צמחים מרים לא רק שלא תומכים באש אלא אף מנקזים אותה.
答曰∶物极则复阳极阴生,以卦体论,离火之中爻阴也,是离火中含坎水之象。凡药得火味者,亦即中含水性而能降火,此正水火互根之至理。黄连之味正苦,故正入心经以泻火。栀子味苦象心包,故泻心包络之火。连翘亦象心包,而质轻扬,味微苦,则轻清上达,清心与上焦头目之火。莲子象心,而莲心又在其中,味又极苦,有似离中阴爻,用以清心中之火,最为相合。黄芩味苦,中多虚空有孔道,人身惟三焦是行水气之孔道,主相火。黄芩中空有孔,入三焦而味又苦,故主清相火。胆草、胡黄连,味苦而坚涩,兼水木之性,故皆泻肝胆之木火。惟胆草根多而深细,故泻火并兼降利。胡黄连则守而不走,是宜细别。大黄味苦,形大而气烈, 故走脾胃,下火更速。
תשובה: כאשר דבר מה מגיע לשיא הוא שב ומתהפך, כאשר יאנג מגיע לשיא אז יין נוצר. אם נדון בזה על סמך הטריגרמות של בה-גואה נראה שהקו האמצעי של טריגרמת לי-אש זה סמל שמראה את לי-אש שמכיל בתוכו את קאן-מים. כל התרופות שמקבלות את הטעם המר, גם מכילות בתוכן את אופי המים ומסוגלות להוריד אש, זה בדיוק ההיגיון שעומד מאחורי הרעיון שאש ומים הינם השורש האחד של השני. הטעם של Huang Lian הוא רק מר, על כן הוא נכנס רק אל ערוץ הלב ומנקז אש. טעמו של Zhi Zi הוא מר והוא דומה [במראהו] למעטפת הלב, על כן הוא מנקז את אש מעטפת ערוצי החיבור של הלב. Lian Qiao גם דומה [במראהו] למעטפת הלב, איכותו קלילה וטעמו מעט מר ולכן הוא קליל וצלול ומגיע מעלה, [הוא] מצליל את הלב ואת האש במחמם העליון והראש.  Lian Zi דומה [במראהו] ללב וליבו של Lian Zi נמצא בתוכו, טעמו מר ביותר דבר שדומה לקו הייני שבתוך טריגרמת לי-אש. משתמשים בו על מנת להצליל את האש שבתוך הלב זה השילוב הטוב ביותר [לכך]. טעמו של Huang Qin מר, בתוכו יש הרבה חללים ריקים והרבה נקבים, בגוף האדם רק שלושת המחממים הם נקבים שמניעים את צ׳י המים ואחראיים על אש השר. בתוך Huang Qin יש חללים ונקבים, הוא נכנס אל שלושת המחממים כמו כן טעמו מר ולכן הוא אחראי על הצללת אש השר. טעמם של Huang Lian ו-Dan Cao הוא מר אך בעל נוקשות וחספוס, זהו שילוב של תכונות העץ והמים ולכן הם מנקזים את האש של העץ של הכבד וכיס המרה. רק ששורשיו של Dan Cao  רבים, עמוקים ודקיקים ולכן הוא מנקז אש ובו-זמנית מוריד ומטיב. [ואילו] Huang Lian שומר ואינו מניע  ורצוי לדייק בהבדל ביניהם. טעמו של Da Huang מר, צורתו גדולה והצ׳י שלו אלים ולכן הולך אל טחול-קיבה [ומהירות] הורדת האש שלו עוד יותר מהירה.

לוטוס ופירותיו (מספר 5 - Lian Zi Xin)
על פי עקרונות היחסים בין יין ויאנג, כאשר דבר מה מגיע לקיצוניות כלשהי, הוא משתנה והופך להיפוכו. כך כאשר יאנג מגיע לשיאו הוא הופך ליין. לכן, כאשר מדובר בטעם מר בצורה קיצונית, במקום לתמוך בפאזת האש או איבר האש, הוא דווקא מנקז אותם. דרך נוספת להסתכל על כך היא דרך המשקפיים של תורת התמורות. טריגרמת לי-אש (☲) מורכבת משלושה קווים, קו שלם שמסמל יאנג למעלה ולמטה ובאמצע נמצא קו מקוטע שמסמל יין. בתוך האש היאנגית אפשר למצוא היבט ייני שמקורו בטריגרמת קאן-מים (☵). כלומר, האש מכילה בתוכה היבט מנוגד של מים ולכן בתוך הטעם המר קיימות תכונות הורדה מטה שמשויכות לפאזת המים. לצמח Huang Lian יש רק טעם אחד, הטעם המר שמכוון את הצמח להיכנס אל איבר לב-אש ומנקז ממנו את האש העודפת. הצמחים Zhi Zi ו-Lian Qiao בעלי צורה סגלגלה העוטפת משהו בתוכה ולכן הם נראים כמו מעטפת הלב. כאן הוא מתאר לנו כיצד דומה מטפל בדומה, כלומר צמח שדומה במראהו למעטפת הלב יכול לטפל במעטפת הלב. מכיוון שטעמם מר וצורתם כצורת מעטפת הלב, על כן הם מנקזים אש של מעטפת הלב. כאשר הצמח קליל, הוא נוטה לעלות מעלה ולטפל באזורים גבוהים בגוף ולכן Lian Qiao מסוגל לעלות מעלה ולנקז משם אש. גם Lian Zi נראה סגלגל בדומה ללב ובתוכו אפשר למצוא את Lian Zi Xin (הלב של פרי הלוטוס) שטעמו מר מאד. מכיוון שבליבו של פרי בעל צורת הלב יש נבט קטן, הנבט הזה דומה לקו הייני שבליבה של טריגרמת לי-אש (☲) וביכולתו לנקז אש מהלב. כאן בעצם יש לנו שילוב בין מראה פרי הצמח שמקביל לרעיון מתורת התמורות יחד עם טעם קיצוני של האש אשר במקום להרים הוא מוריד. כלומר הוא משתמש ברעיון טריגרמת האש גם לצורה הפיזית של הצמח (התוכן/הגוף 体 Ti) וגם לתפקוד הטעם שלו (תכלית/שימוש 用 Yong), שמצביעים על הרמה הגבוהה של הכותב ובקיאותו בפילוסופיה של ג'ואנג דזה.

שורשיו הארוכים של Long Dan Cao
בצמח Huang Qin יש המון נקבוביות זעירות. בגוף האדם, האיברים היחידים שדומים לנקבוביות זעירות הם שלושת המחממים והריאות. המחממים הם רשת תעלות בהן נעים הנוזלים ואש השר. מכיוון שטעמו של צמח זה הוא מר ומכיוון שהוא דומה בתכונותיו הפיזיות לשלושת המחממים והריאות, על כן הוא יכול להיכנס אליהם ולנקז מהם אש ולהשיב להם את צלילותם. גם כאן אפשר לראות שימוש בתכונות פיזיות של הצמח בהשפעה על איבר הדומה לו. Huang Lian ו-Long Dan Cao מרים ולכן הם משפיעים על האש. יש בהם איכות נוקשה שהינה איכות של המים האוצרים וממצקים. צבעו של Long Dan Cao הופך ירקרק במים וטעמו של Huang Lian הוא בוסרי כמו עץ יבש. לכן הם נכנסים אל איברי העץ ומנקזים מהם אש. אבל למרות הדמיון בטעם של שני הצמחים, צורתם הפיזית שונה. Long Dan Cao בעל שורשים רבים ודקיקים שחודרים עמוק לאדמה ויוצרים תנועה מטה ולכן הוא גם יכול לסייע בהורדה מטה של לחות ושיפור יכולת הפרשתה מהגוף. לעומתו, Huang Lian דווקא אינו יוצר תנועה. Da Huang הוא צמח גדול ובעל צ'י עז ונכנס גם אל היבט הדם ומנקז ממנו חום וגם אל היבט הצ'י ומנקז חום מטחול-קיבה.







טאנג דזונג-חאי בספרו שאלות ותשובות על צמחי מרפא

תרגום מסינית לעברית - ניצן אורן
                                                                                                                                                     
הערות
  1. שאלות ותשובות על צמחי מרפא Ben Cao Wen Da 本草问答
  2. טַאנג דְזוֹנג-חָאי Tang Zong Hai 唐宗海
  3. ג'ואנג דזה 庄子 Zhuang Zi 
  4. שמונה הטריגרמות והיווצרותן

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה