יום שבת, 5 בדצמבר 2015

צמחים שנכנסים להיבט הדם וצמחים שנכנסים להיבט הצ'י - טאנג דזונג-חאי בספרו שאלות ותשובות על צמחי מרפא (שאלה 9 א')

לאחר שטַאנג דְזוֹנג-חָאי עורר את התיאבון עם הרעיון שיש צמחים שקיבלו איכויות של צ'י מים-שמיים ולכן הם נכנסים אל היבט הצ'י בגוף ויש צמחים שקיבלו איכויות של צ'י אש-ארץ ולכן הם נכנסים אל היבט הדם בגוף, נפתח התיאבון לנושא זה ותלמידו של טַאנג דְזוֹנג-חָאי, הרופא גַ'אנג בוֹ-לוֹנג מבקש ממנו להרחיב עוד על הנושא (המשך מרשומה קודמת):
问曰:入气分入血分,其理未易明也,请再言之。
答 曰:秉于天水而生者入气分,秉于地火而生者入血分。气本于天,味本于地,气厚者入气分,味厚者入血分。入气分者走清窍,如大蒜,气之厚者也,故入气分走清窍,上为目瞀,而下为溺臭。海椒味之厚者也,故入血分走浊窍,上为口舌糜烂,而下为大便辣痛。观此二物,即知入气分入血分之辨矣。
שאלה: [צמח] נכנס למרכיב הצ׳י או נכנס למרכיב הדם, ההיגיון מאחורי זה אינו קל להבנה, אנה הרחב מעל על הנושא.
תשובה: [צמחים] אלו שנוצרו לאחר שהוענקו להם מים-השמיים נכנסים למרכיב הצ'י, אלו שנוצרו לאחר שהוענקה להם אש-הארץ נכנסים למרכיב הדם. הצ'י במקור מהשמיים והטעם במקור מהארץ, [בעלי] צ'י גס נכנסים למרכיב הצ'י, [בעלי] טעם גס נכנסים למרכיב הדם. [אלו] שנכנסים למרכיב הצ'י נעים אל הפתחים הצלולים, למשל צ'י השום גס ולכן הוא נכנס אל מרכיב הצ'י ונע אל הפתחים הצלולים, למעלה [הוא גורם] לראיה עמומה ולמטה לשתן מצחין. טעם הפלפל גס ולכן הוא נכנס אל מרכיב הדם ונע אל הפתחים העכורים, למעלה [הוא גורם] לכיבים בפה ועל הלשון ואילו למטה [גורם] לצואה חריפה וכואבת. על סמך התבוננות בשני חומרים אלו אפשר להבין את ההבדל בין כניסה למרכיב הצ'י ומרכיב הדם. 

כולנו מכירים את החלוקה הבסיסית של פתחים צלולים ופתחים עכורים. הפתחים הצלולים נמצאים בראש ואליהם נע צ'י צלול שעולה מעלה ודרכם הנפש מתקשרת עם העולם. הפתחים העכורים נמצאים למטה ודרכם מופרשים צואה ושתן. אבל ברפואה סינית, כמו ברפואה סינית, אפשר להמשיך ולחלק את יין ויאנג (עכור וצלול) פעם נוספת ליין ויאנג, כלומר יאנג בתוך יין ויין בתוך יאנג. במקרה כזה, יש פתחים צלולים אליהם מגיע צ'י עכור יותר ויש פתחים עכורים מהם מופרש צ'י קצת יותר צלול. למשל, העיניים הן פתח צלול אליהן מגיע צ'י צלול והפה הוא פתח צלול אליו מגיע צ'י עכור (יחסית לצ'י שמגיע לעיניים). פי הטבעת הוא פתח עכור אליו מגיע צ'י עכור ואילו פתח השופכה הוא פתח עכור אליו מגיע צ'י צלול (יחסית לצ'י שמגיע לפי הטבעת).


צ'י השום חם (צ'י גס) וטעמו חריף, ויש לו איכות חזקה של תנועה והנעה שמצביעים על כך שקיבל את צ'י המים בשלבי צמיחתו ולכן הוא נכנס אל היבט הצ'י. מכיוון שכך הוא נוטה להיכנס אל הפתח הצלול שבפתחים הצלולים ויכול להביא לטשטוש ראיה. צ'י השום נוטה להיכנס גם אל הפתח הצלול שבפתחים העכורים ולכן הוא יוצא דרך השתן וגורם לריח עז בשתן. מכיוון שהשום יוצא דרך הפתחים הצלולים גם למעלה וגם למטה, זאת הוכחה מבחינת טַאנג דְזוֹנג-חָאי, שהוא נע בהיבט הצ'י (שצלול יחסית לדם). על סמך אותו היגיון, הפלפל (Capsicum annuum) גורם לכיבים בפה ועל גבי הלשון, שהינם הפתחים העכורים שבין הפתחים הצלולים, ויכול לגרום לתחושת שריפה בפי הטבעת בעת מתן צואה, ומכיוון שבשני המקרים מדובר על השפעה על הפתחים העכורים למעלה ולמטה, זאת הוכחה שהוא נכנס להיבט הדם (שעכור יחסית לצ'י).

盖得天水之气而生者,入气分,人参,黄芪最显者也。外如泽泻,苡仁,生于水而利水,二物同而不 同。苡仁生于茎上,则化气下行,引肺阳以达于下;泽泻生于根下,则化气上行,引肾阴以达于上。百合花覆如天之下垂;旋复花滴露而生,本天之清气,故皆入气 分,以敛肺降气。钟乳石下垂象天,石又金之体也,故主镇降肺气。蛤蚧生石中,得金水之气,故滋肺金,功专利水,其能定喘者,则以水行则气化,无痰饮以阻之,故喘自定。
כנראה ש-Ren Shen ו-Huang Qi [הם הדוגמא] המוחשית ביותר לכך שאלו [צמחים] שנוצרים בעקבות קבלת צ'י מים-השמיים ונכנסים אל מרכיב הצ'י. מעבר לכך למשל Ze Xie ו-Yi Yi Ren נוצרים במים ומטיבים עם המים, שניהם דומים אך אינם דומים. Yi Yi Ren צומח על מעל הגבעול ולכן מתמיר צ'י לנוע מטה, מנחה את יאנג הריאות להגיע מטה. Ze Xie צומח בשורש למטה ולכן מתמיר צ'י לנוע מעלה, מנחה את יין הכליות להגיע מעלה. פרחיו של Bai Hu הפוכים כאילו השמיים תלויים מטה, פרחיו של Xuan Fu Hua נוצרים עם טיפות הטל, במקור זהו הצ'י הצלול של השמיים ולכן שניהם נכנסים למרכיב הצ'י, מכנסים את הריאות ומורידים צ'י. נטיפים תלויים מטה כאילו [יורדים] מהשמיים, כמו כן איכות האבן היא כמתכת ולכן הם אחראיים על הנחתה והורדה של צ'י הריאות. שממית טוקאי חיה בין האבנים, מקבלת את צ'י המתכת והמים ולכן מזינה את ריאות-מתכת, ויעילותה ממוקדת בהטבה עם [משק] המים, הסיבה לכך שהיא מסוגלת להקל על גנחת נובעת מכך שכאשר המים נעים אז הצ'י מותמר ואין ליחה ונוזלים שחוסמים אותו, ולכן הגנחת נפסקת מעצמה.
קיים דמיון בתפקוד הבסיסי בין Yi Yi Ren ו-Ze Xie בכך ששניהם מטיבים עם משק המים בגוף ומניעים אותם כדי שלא יצטברו, אך למרות הדמיון הזה קיים ביניהם שוני שנובע ממיקום החלק שמשמש כצמח מרפא, על גבי גוף הצמח. גריסי Yi Yi Ren צומחים בקצה הגבעול ולכן יוצרים תנועה כלפי מטה ומנחים את צ'י הריאות להגיע מטה ולכן בין האיברים אליהם נכנס צמח זה אפשר לראות את הריאות. לעומת זאת Ze Xie הוא חלק מהשורש של הצמח ולכן הוא דווקא מתמיר צ'י לנוע כלפי מעלה ומנחה את יין הכליות לעלות ובשונה מ-Yi Yi Ren אפשר לראות שהוא נכנס אל הכליות ושלפוחית השתן. ההבדל ביניהם נובע ממיקום החלק, שמשמש למרפא, על גבי הצמח עצמו. אבל גם מראה הצמח עצמו או הדרך בה הוא צומח משפיעים על תפקודיו וכניסתו אל היבט הצ'י. למשל הפרחים של הלילי (Bai He Hua) כבדים כך שהפרח נוטה הצידה או מתכופף למטה כאילו יש תנועה של צ'י השמיים מטה. הפרחים של Xuang Fu Hua קולטים את טיפות הטל של הסתיו בו הם פורחים ומכיוון שטיפות הטל הן צ'י של השמיים, על כן הם מקבלים איכות של צ'י מים-שמיים. שני הפרחים הללו נכנסים אל מרכיב הצ'י ומכנסים את הריאות (איבר השמיים בגוף) ומורידים צ'י כלפי מטה כמו הצ'י של מים-שמיים שיורד מטה אל הארץ. השפעת מים-שמיים אינה מוגבלת רק לצמחי מרפא ואפשר למצוא אותה גם בחיות ומינרלים שמשמשים לרפואה סינית. כך, הנטיפים שנוצרים במערות עקב טפטוף מים שחלחלו אל חלל המערה הם בעלי איכות של מים-שמיים שיורדים מטה. כמו כן מכיוון שאיכותם היא איכות האבן, שהינה זהה לאיכות המתכת, על כן הם בעלי תכונות של הנחתה והורדה של צ'י הריאות כלפי מטה. שממית הטוקטי חיה בין האבנים ולכן זוכה לקבל מסביבת מגוריה את איכות המתכת הדוחסת את האבנים והמים שמצטברים עליהן ולכן היא משמשת להזין את ריאות-מתכת ולהטיב עם משק המים. על ידי הטבה עם משק המים דרך יאנג כליות וריאות היא גורמת לפיזור המים כך שההפרעה לתנועת הצ'י נעלמת והגנחת (Chuan) מחלימה מעצמה.

הפרח של Bai He                              גריסי פנינה בקצה הגבעול                                 השורש של Ze Xie


麦冬,天冬秉水阴者,皆能滋肺以清气分。龙乃水中阳物,世所用龙骨系土中石品,非水族也,然既成为龙形,则实本天一水中之阳气而生;既成龙形,又不飞腾,假石为质,潜藏于土中,是秉天水之阳以归于地下,故能潜纳肾气,收敛心神,皆用其潜纳阳气之义耳。
Mai Dong ו-Tian Dong מקבלים את יין המים ולכן מסוגלים להזין את הריאות על מנת להצליל את מרכיב הצ'י. הדרקון הוא יצור יאנגי שבתוך המים, עצמות הדרקון (Long Gu) בהן משתמשים [כיום] בעולם הן מאובנים שבתוך האדמה, אין הן ממשפחת המים, אך הן התהוו לצורת הדרקון ולכן מעשית הן נוצרו מהצ'י היאנגי שבתוך מים-אחד של השמיים. מצד אחד קיבלו צורה של דרקון ומצד שני הוא לא יכול לעוף ולנסוק, [הן] מקבלות את האיכות של האבן, נאצרות ונסתרות בתוך האדמה, הן מקבלות את יאנג המים-שמיים על מנת לשוב אל מתחת לארץ ולכן מסוגלות לצלול ולקלוט את צ'י הכליות, לאסוף ולכנס את נפש הלב, כולם משתמשים בהן במשמעות של שקיעה וקליטה של הצ'י היאנגי.
הצמחים Mai Men Dong ו-Tian Men Dong גם זוכים לצ'י מים-שמיים ולכן הם מצד אחד יכולים להזין את יין הריאות ומצד שני להצליל את החום בהיבט הצ'י של הריאות. במקור Long Gu (עצמות דרקון) אמורים להיות מאובנים של עצמות דינוזאורים (ושאר חיות), שהינם סוג של דרקונים שרובם לא ממש יכלו לעוף כמו הדרקון הסיני המיתולוגי. הדרקון הסיני נחשב ליצור היאנגי שחי בתוך מי האגמים והימות. ברפואה הסינית הוא נמשל לאש היאנגית שנאצרת בתוך מים הכליות. אז למרות שהדינוזאורים אינם הדרקונים הסינים, מעשית יש להם צורה של דרקון ולכן הם כביכול נוצרו עקב היאנג של מים -השמיים. לעניות דעתי, טיעון כזה הוא נסיון לאנוס את המציאות כדי שתתאים למיתולוגיה ולכן אולי שווה להתייחס רק להיבטים המציאותיים יותר. עצם זה שמדובר במאובן, זהו מינרל כבד שנשמר איזה שנה-שנתיים או 66 מיליון שנה בבטן האדמה ולכן קיבל את יאנג מים-שמיים שירד אל הארץ. מכאן הוא קיבל איכויות כבדות ששוקעות ולוחצות מטה את הצ'י להגיע אל כליות-מים.

עד כאן מדבר טַאנג דְזוֹנג-חָאי על כניסה של תרופות אל היבט הצ'י והמים. בחלק ג' של רשומה זו אביא את המשך התשובה שלו לשאלתו של גַ'אנג בוֹ-לוֹנג בה הוא מפרט על צמחים שנכנסים אל היבט הדם.

טאנג דזונג-חאי בספרו שאלות ותשובות על צמחי מרפא

תרגום מסינית לעברית - ניצן אורן

                                                                                                                                                          
הערות

נטיפים הם סלעי משקע שמכילים מלח פחמת הסידן (CaCO3) ובשימוש ברפואה הסינית הם עוברים שריפה ישירה (煅 Duan) ומפוררים לגרגירים. האיכות שלהם היא חמימה ומתוקה והשפעתם נכנסת לכליות, לריאות ולקיבה. משתמשים בהם בגלולות או אבקות וגם במרתחים בהרתחה ממושכת וריכוז נוזלים (煎 Jian) לחימום ותמיכה ביאנג הריאות, הרגעת גנחת, ולטיפול בעליית חומציות בקיבה וקשיים ביציאת חלב אם. לי שה-ג'ן כתב שהם נכנסים להיבט הצ'י של ערוץ יאנג מינג.
  1. טַאנג דְזוֹנג-חָאי Tang Zong Hai 唐宗海
  2. גַ'אנג בוֹ-לוֹנג  Zhang Bo Long 张伯龙
  3. דינוזאור Kong Long 恐龙
  4. דרקון Long 龙
  5. עצמות דרקון Long Gu 龙骨
  6. נטיפים Zhong Ru Shi 钟乳石

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה