יום שלישי, 4 ביולי 2017

ששת הצ'י והתנועה המעגלית בטבע על פי פנג דזה-אי - ג'ואה יין רוח עץ 厥陰風木

צ'י ראשון – קץ היין רוח ועץ
地面以上为阳,地面以下为阴。阴位在下,阴根在上。阳位在上.阳根在下。初气之时,空气由寒而温,水中封藏经秋收来地面上的阳气,动而上升,是为木气。木气者,阳根也。大寒节气,当阴极之时,厥者极也,故称厥阴。木气主动,风者,木气动失其正之气,故称风木。
מה שמעל פני הקרקע הינו יאנג, מה שתחת פני הקרקע הינו יין. עמדת היין נמצאת למטה [אך] שורש היין נמצא למעלה. עמדת היאנג נמצאת למעלה [אך] שורש היאנג נמצא למטה. בתקופה של הצ'י ההתחלתי, מזג האוויר עובר מקור לחמימות. הצ'י היאנגי שנאסף אל פני הקרקע לאורך עונת הסתיו ונאצר ונחתם במים, נע ועולה מעלה, זהו צ'י העץ. צ'י העץ הוא שורש היאנג. במקטע [עונת] צ'י "קור גדול", כאשר היין בשיאו, השיא הוא הקץ ולכן נקרא קץ היין. צ'י העץ אחראי על תנועה, רוח היא תנועת צ'י העץ אשר איבדה את נכונותה ולכן נקרא רוח עץ.

בתהליך הבריאה הקדום, המרק הקוסמי של הצ'י ההיולי נחצה לשניים, הצ'י היאנגי עלה מעלה ואילו הצ'י הייני ירד מטה. כך מתוך הדאו חסר הצורה נוצרו שני הכלים, יין ויאנג, זה הדאו שהוליד אחד והאחד שהוליד שניים, שמתואר בקאנון הדרך והסגולה. מכיוון שאין יין ויאנג טהורים, היאנג שעלה מעלה מכיל יותר יאנג מיין ולכן נחשב יאנג. היין שמוכל בתוך היאנג מושך אותו לרדת מטה. היין שירד מטה מכיל יותר יין מאשר יאנג ולכן נחשב יין. היאנג שמוכל בתוך היין מושך אותו לעלות מעלה. כאשר שניהם נפגשים במרכז, נברא האדם וריבוא הדברים. אלו הם שניים שיוצרים שלושה ושלושה שיוצרים את ריבוא הדברים. לכן למרות שמה שנמצא מעל פני הקרקע הינו יאנג, המקור שלו נמצא מתחת לפני הקרקע. למרות שמה שנמצא מתחת לפני הקרקע הינו יין, המקור שלו נמצא מעל פני הקרקע. המקור של היין והיאנג הוא השורש שלהם. באדם זה בא לידי ביטוי בדם הייני שנמצא באיבר לב-אש ובצ'י היאנגי שנמצא באיבר כליות-מים. בתורת התמורות זה מיוצג בקו הייני המקוטע שנמצא בין שני קווים יאנגים שלמים ומסמלים את טריגרמת האש שלמעלה, ומיוצג בקו היאנגי השלם שנמצא בין שני קווים יינים מקוטעים ומסמלים יחדיו את טריגרמת המים שלמטה.

הסינים מחלקים את השנה לשש עונות צ'י קבוע, או צ'י מארח. עונת הצ'י הראשונה מתחילה מיד לאחר שיא קור החורף  במקטע עונת צ'י "קור גדול", שמסמלת את ביאתו של האביב והשלב בו האוויר עובר מקור לחמימות. הצ'י היאנגי שנאסף אל הקרקע על ידי כוחות המתכת בסתיו ונאצר תחת פני הקרקע על ידי כוחות המים בחורף, פורץ כלפי מעלה ויוצר חיים בכל הזרעים שמתעוררים מתרדמת החורף ונובטים מעלה. נביטה זו היא צ'י העץ ומכיוון שהוא היאנג שיוצא מתוך האצירה והקיפאון של החורף תחת פני הקרקע, הוא משול לשורש היאנג שנמצא למטה. רגע יציאת היאנג מתוך היין קורה במעבר מנקודת שיא הקור של החורף, זאת נקודת התפנית בה הקור מסיים את תפקידו, בא אל קיצו ומתחיל להתפוגג, זהו היין שבא אל קיצו ומכונה קץ היין, או היפוך היין (ג'ואה יין). צ'י העץ הוא הכח המניע את החיים, אך כאשר נפגע האיזון של צ'י העץ ומופיעה פתולוגיה, הוא בא לידי ביטוי כרוח התנועה חסרת השליטה הרצונית. כאשר תנועה נבלמת ודרכיה נחסמות הופך צ'י העץ לרוח. מסיבות אלו מכונה הצ'י הראשון בשם קץ היין רוח עץ.


初气由六气而来。六气之时,雪大天寒,封藏气足,木气上升,只化生气,不化风气。凡大寒之后,民病温病,发热、头痛、身疼、倦怠、小儿麻疹皆木气生意不畅,疏泄化风之病。初气之时,小儿病麻疹,必神倦发热。小儿本身木气幼稚,不胜造化的木气疏泄也。人身内伤外感,风木之病极多,仲景《伤寒论·厥阴篇》死证之多可见也。如金气能收,木气不过疏泄,水气能藏,相火不动,水中温暖,木气根深,不病风也。
 הצ'י ההתחלתי מגיע [לאחר] הצ'י השישי. בעונת הצ'י השישי השלג רב והשמיים קרים ויש מספיק צ'י חתימה ואצירה. [כאשר] צ'י העץ עולה מעלה, הוא מסוגל להתמיר צ'י יצירה בלבד, ואינו מותמר לצ'י רוח. לרב לאחר [מקטע עונת צ'י] קור גדול, האנשים חולים במחלות חמימות (Wen Bing), פליטת חום [גוף], כאבי ראש, כאבי גוף, עצלנות תנועה, חצבת ילדים, כל אלו הם יצירה לא חלקה של צ'י העץ, חליצה והפרשה מתמירים חולי של רוח. בעונת הצ'י ההתחלתי, הילדים חולים בחצבת ולבטח נפשם תשושה [וגופם[ פולט חום. מלכתחילה צ'י העץ בילדים הוא צעיר ואינו גובר על [יכולות] הבריאה של חליצה והפרשה של צ'י העץ. מחלות רוח עץ בגוף האדם שמקורן בפגיעה פנימית או קליטה חיצונית, הינן רבות מאד. אפשר לראות זאת בכמות הגדולה של סינדרומים סופניים בפרק ג'ואה-יין שבדיון על פגיעת פתוגן של [ג'אנג] ג'ונג ג'ינג. אם צ'י המתכת מסוגל לאסוף וצ'י העץ אינו חולץ ומפריש באופן מוגזם, אז צ'י המים מסוגל לאצור ואש השר אינה נעה [ולכן] בתוך המים יש חמימות ושורשו של צ'י העץ [נטוע] עמוק [כך] שאין מחלות רוח.

הצ'י ההתחלתי (הראשון) מגיע לאחר שהצ'י השישי של השנה שעברה מסתיים. בזמן זה הקור בשיאו ולכן יכולת האצירה והחתימה של הצ'י מספקת בעוצמתה ומאפשרת שחרור מבוקר של הצ'י היאנגי. לכן צ'י העץ עולה מעלה באופן מתון ומתפקד כצ'י יצירה ובריאה, ואינו יוצר צ'י רוח חסר שליטה. לרב לאחר תקופת "קור רב" אנשים נוטים לחלות במחלות חום, חום גוף, כאב ראש, כאבים בגוף, חוסר כח ורצון לנוע, כל אלה הם סממנים לכך שהיווצרות צ'י העץ אינה חלקה והפצה והפרשה של תנועת העץ בטבע יוצרים רוח וחולי. בתקופת הצ'י ההתחלתי ילדים נוטים לחלות בחצבת, תשישות נפשית, עליית חום הגוף וכדומה. גופם של הילדים נמצא בדיוק בשלב הגדילה, שלב העץ, ואינו גובר על כח היצירה של צ'י העץ המפיץ ומפריש שקיים בעונה זו ומשפיע על גופם. השפעת צ'י העץ של הטבע עזה מדי עבור גופם של הילדים ולכן ביכולתו לגרום בקלות לחולי. לא משנה אם מדובר במחלות חיצוניות או כאלו שמקורן פנימי, מחלות הקשורות בצ'י העץ רבות ביותר. אם צ'י המתכת מסוגל לכנס, צ'י העץ אינו חורג בהפצה והפרשה, צ'י המים מסוגל לאצור, אש השר אינה נעה וישנה חמימות בתוך המים, כך שורשו של צ'י העץ עמוק ולא מופיע חולי של רוח.



רשומות על התנועה המעגלית של הרפואה הסינית העתיקה
התנועה המעגלית של הרפואה הסינית - חלק א' - מקורות והתפתחות.
התנועה המעגלית של הרפואה הסינית - חלק ב' - צ'י מזין וצ'י מגן.
התנועה המעגלית של הרפואה הסינית - חלק ג' - בעיות שתן.


רשומות נוספות העוסקות בתיאוריות של רופאים אלו:
                - שאו יאנג :  תחילת הקיץ - חודש רביעי
                - ג'ואה יין רוח עץ
                - שאו יין אש הריבון
                - שאו יאנג אש השר
                - תאי יין לחות אדמה
                - יאנג מינג יובש מתכת
                - תאי יאנג קור מים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה