יום שני, 28 באוגוסט 2017

ששת הצ'י והתנועה המעגלית בטבע על פי פנג דזה-אי - שאו יאנג אש השר 少陽相火

צ'י שלישי- יאנג מועט ואש השר

火,阳气也。地面上为阳位。三气之时。地面阳气盛满,经暮夜空气之凉降,降入地面之下。然当暑热上腾之时,旋降旋升,地面之上,阳气盛满,地面之下,所得阳气不多。天人之气,中下为本,中下所得下降的阳气不多,故称少阳。此盛满地面的阳气,能往下降,以生中气,则上下交济,有如相臣之职,故称相火。此火不降,暑热熏蒸,又称暑火。
אש היא צ'י יאנגי. העמדה שמעל הקרקע הינה עמדה יאנגית. בתקופה של הצ'י השלישי, החום היאנגי שעל פני הקרקע שופע. בעקבות התקררות וירידה של הצ'י בשעות הערביים והלילה, חומו יורד מטה אל תוך האדמה. אך כאשר הזמן בו חום הקיץ נוסק מעלה, מסתחרר ועולה מסתחרר ויורד. הצ'י היאנגי שעל פני הקרקע שופע ומלא ואילו מה שתחת פני הקרקע אינו מקבל הרבה צ'י יאנגי. השורש של צ'י השמיים והאדם נמצא במרכז ומטה, מכיוון שהצ'י היאנגי שהמרכז ומה שלמטה מקבלים, אינו רב על כן הוא נקרא יאנג מועט (שאו יאנג). חום יאנגי שופע ומלא זה אשר על פני הקרקע יכול לרדת מטה ליצור את צ'י המרכז ואז יש מפגש הטבה הדדית בין מעלה ומטה בדומה לתפקידם של שר ופקידי הממשל ועל כן נקרא אש השר. כאשר אש זו אינה יורדת חום הקיץ מאדה ומעשן ולכן נקרא גם אש חום הקיץ.
בעונת הצ'י השלישי, החום שעל פני הקרקע עולה ויורד בין השמיים והארץ. חום זה ממעט להיכנס אל מתחת לאדמה ולכן מעל פני הקרקע יש חום רב ואילו תחת פני הקרקע נוצרת קרירות. ניתן לראות זאת גם בתווך שבין השמיים וארץ אך גם בגוף האדם שם עיקר החום מתרכז בפלג גוף עליון ואילו בפלג גוף תחתון נשאר מעט חום יאנגי. מכיוון שפלג הגוף התחתון הוא מקור הצ'י היאנגי בגוף ומכיוון שבתקופה זו מתמעטת כמות החום היאנגי בפלג הגוף התחתון ונותר רק יאנג מועט, על כן עונה זו מכונה יאנג מועט - שאו יאנג. עד כאן קיבלנו את ההסבר מדוע עונת הצ'י השלישי מכונה בשם יאנג מועט.

כאשר הצ'י היאנגי ששופע מעל פני הקרקע מסוגל לרדת מטה, הוא יוצר את צ'י המרכז. מעצם כך שצ'י יאנגי זה עולה ויורד ונע בין שני קטבים, מעלה ומטה, הוא מביא להיווצרות נקודת ציר במרכז התנועה בין עליה וירידה, נקודת ציר זו היא צ'י המרכז. עליה וירידה של צ'י מאפשרים מפגש בין מים ואש ובין אש ומים, זה המפגש שבין לב וכליות. הלב אוצר את אש הריבון ואילו המים אוצרים את אש השר. גם בשלטון הקיסרי בסין, שימש השר כמתווך בין ריבון הקיסרות ובין הפקידים שתחתיו. על כן, אפשר לדמות את החום היאנגי, שמאפשר לתווך בין האש שלמעלה והמים שלמטה, ויוצר את ציר המפגש בין שניהם, לשר ומכיוון שכך הוא מכונה אש השר. מכאן אנו יכולים להבין שעונת הצ'י השלישי מכונה גם בשם אש השר וגם בשם שאו יאנג, או שאו יאנג אש השר. כאשר אש השר אינה יורדת מטה, היא דומה לשרב הכבד ששורר בעונת הצ'י השלישי, אש יוצר את חום הקיץ העז ומביא לעומס חום כבד, זהו חום הקיץ של עונת הצ'י השלישי.

אפשר לראות כיצד מקבלת עונת הצ'י השלישי את שמה, שאו יאנג אש השר, על סמך אופי תנועת הצ'י היאנגי בטבע. מכיוון שגוף האדם הוא מהוד של הטבע ומהדהד באופן דומה לשינויים שמתחוללים בטבע בעונות השנה, על כן גם בגוף האדם אפשר למצוא הקבלה לשאו יאנג אש השר.



此相火,即本年太阳直射地面的光热也。凡小满以后,人病霍乱,皆少阳相火不降之病。霍乱有寒热之分。三气之时,地面之上虽热,地面之下却寒,人身亦上热下寒。偶因食缺饮冷,中气不运.遂成寒证。寒证人死最速者,中下无阳也。偶因暑热入胃,增加本身的热,遂成热证。热证人死亦速者,人身津液被暑热灼伤,气机阻滞,运行不通也。如金气充足,火随金降,则相火不病暑。如木气充足,甲木下降,则相火亦不病暑也。
אש שר זו הינה האור והחום אש נוצרים במהלך השנה הנוכחית בעקבות הקרינה של השמש על פני הקרקע. לרב לאחר תקופת "מלאות קטנה" אנשים נוטים לחלות במהומה פתאומית כתוצאה מכך שאש השר של שאו יאנג אינה יורדת. מהומה פתאומית מתחלקת [לסינדרומי] קור וחום. בעונת הצ'י השלישי, למרות שחם מעל פני הקרקע, תחת פני הקרקע קר, כך גם בגוף האדם נוצר חום למעלה וקור למטה. אם במקרה צורכים מזון קר ושתייה קרה, צ'י המרכז אינו משנע ואז נוצר סינדרום קור. סינדרום קור גורם למוות הכי מהיר מכיוון שאין יאנג במרכז ולמטה. אם במקרה נכנס חום קיץ אל הקיבה הוא מגביר את החום שמלכתחילה בגוף ואז נוצר סינדרום חום. גם סינדרום חום גורם למוות מהיר. נוזלי ג'ין-יה בגוף האדם נשרפים ונפגעים על ידי חום הקיץ, תנועת הצ'י נחסמת ומשתרכת [ומסלולי] השינוע בגוף אינם פתוחים. אם צ'י המתכת מספיק כך שהאש יורדת יחד עם המתכת ,אזי אש השר לא תגרום למחלות חום קיץ. אם צ'י העץ מספיק, עץ כיס מרה יורד מטה וגם במקרה זה אש השר אינה גורמת למחלות חום קיץ.

אש השר שמתוארת בטבע היא תוצר של התחממות הסביבה בעקבות קרינת השמש על פני הקרקע. עד עונה זו, פני הקרקע נשארים יחסית קרירים למרות התארכות היום ביחס ללילה מכיוון שהאדמה והמים מתחממים לאט. אך בעונה זו, הקרקע והמים כבר חמים ובכך מגבירים את עומס החום שעל פני הקרקע. בתקופת סוף חודש מאי אנשים נוטים לחלות בשלשולים והקאות חריפים (מחלת מהומה פתאומית) שהינם תוצר של מחלת שאו יאנג אש השר. מכיוון שבעונה זו החום מצטבר מעל פני הקרקע והקור מתחת לפני הקרקע, גם האדם מהדהד באופן דומה ולכן ממרכז הגוף ומטה נוצר קור ואילו במחמם העליון נוצר חום. מכיוון שאנשים סובלים מחום הקיץ העז, הם צורכים מזון ומשקאות קרים ופוגעים ביאנג של המרכז ובתנועת צ'י המרכז ונוצר סינדרום קור. כאשר היאנג של המחמם האמצעי והמחמם התחתון ניזוק, אין יותר שורש ליאנג של האדם ולכן צפי ההחלמה עגום. במקרים בהם דווקא חום קיץ חודר אל הקיבה, הוא מגביר את חום הגוף ונוצר סינדרום חום. חום זה מזיק במהירות לנוזלי הגוף דבר שיוצר יובש והשתרכות של הצ'י וצפי החלמה עגום גם כן.

כיצד ניתן למנוע חולי בתקופה זו? ראשית, כל עוד צ'י המתכת מתפקד ומכנס את הצ'י לרדת מטה, אז אש השר מצליחה לרדת וציר התנועה נשאר תקין. אם צ'י העץ תקין אז שאו יאנג כיס מרה שמשוייך לפאזת העץ, יכול ליצור תנועה מטה ולכן אש השר של כיס המרה יורדת ונמנעת היווצרות מחלה.




רשומות על התנועה המעגלית של הרפואה הסינית העתיקה
התנועה המעגלית של הרפואה הסינית - חלק א' - מקורות והתפתחות.
התנועה המעגלית של הרפואה הסינית - חלק ב' - צ'י מזין וצ'י מגן.
התנועה המעגלית של הרפואה הסינית - חלק ג' - בעיות שתן.


רשומות נוספות העוסקות בתיאוריות של רופאים אלו:
                - שאו יאנג :  תחילת הקיץ - חודש רביעי
                - ג'ואה יין רוח עץ
                - שאו יין אש הריבון
                - שאו יאנג אש השר
                - תאי יין לחות אדמה
                - יאנג מינג יובש מתכת
                - תאי יאנג קור מים

2 תגובות:

  1. הי , האם תנועה עולה של כיס מרה היא תמיד פתולוגית?

    השבמחק
    תשובות
    1. למיטב ידיעתי, לפי הגישה של פנג דזה-אי, כן. צריך ליישב את זה עם הרעיון של צ'י יצירה שקשור בעץ והצ'י המועט (שאו יאנג) שאמור לעלות. כאשר אש השר יכולה לרדת למטה ולחמם את המים, היא מאפשרת את יצירת הצ'י שעולה מעלה ועליית אש הריבון.

      מחק