יום שישי, 1 בדצמבר 2017

ששת הצ'י והתנועה המעגלית בטבע על פי פנג דזה-אי - יאנג מינג יובש מתכת 陽明燥金

צ'י חמישי - יאנג בוהק יובש מתכת

地面上为阳位。五气之时,地面上所盛满的阳气,经秋气之收敛,正当下降。中气之下,阳气充足。湿气已收,大宇光明。阳盛而明,故称阳明。秋气当旺,湿收则燥。此时上空金气,降力极大,故称燥金。
מה [שנמצא] מעל פני הקרקע הינו בעמדה יאנגית. במהלך עונת הצ'י החמישי, החום היאנגי השופע שממלא את אשר על פני הקרקע, יורד מטה בעזרת האיסוף והכינוס של צ'י הסתיו. הצ'י היאנגי שתחת צ'י המרכז, נטען מספיק. צ'י הלחות כבר נאסף והיקום מואר ובוהק. היאנג שופע ובוהק ולכן [עונה זו] מכונה יאנג בוהק (יאנג מינג, נ.א). צ'י הסתיו אמור לשגשג הלחות להיאסף ואז [נוצר] יובש. בזמן זה כח הירידה של צ'י המתכת, שבאוויר שמעל פני הקרקע, רב ביותר ולכן נקראת [עונה זו בשם] יובש מתכת.
פני הקרקע מחלקים את העולם שלנו לשמיים וארץ, השמיים יאנגים והארץ יינית. החום היאנגי שהצטבר מעל פני הקרקע לאורך הקיץ, שחימם את הקרקע ומקורות המים שעל פניה, שופע בתום עונת הצ'י הרביעי. לאורך עונת הצ'י החמישי, צ'י הסתיו מעודד איסוף של החום שהצטבר ולוחץ אותו כלפי מטה להיכנס אל מתחת לפני הקרקע. הכח ללחוץ את החום לרדת מטה נובע מאיכות המתכת ששופעת בעונה זו. המתכת מכבידה וכובשת כלפי מטה. החום הרב נאסף מהשמיים ומתרכז במרכז בין השמיים והארץ ומטעין את צ'י המרכז. המתכת מכנסת את החום מטה ולכן הוא אינו מפיץ נוזלים לכל עבר והלחות מסתיימת והאויר הופך נקי מלחות. מכיוון שבשלב זה היאנג שופע מאד והשמיים נקיים ובוהקים באור השמש, נקרא תקופה זו בשם יאנג בוהק (יאנג מינג). מכיוון שצ'י הסתיו הוא צ'י המתכת, אשר אוסף את החום המפיץ ומונע היווצרות לחות, על כן הלחות נאספת והאויר הופך יבש. מכיוון שבתקופה זו צ'י המתכת שמכנס ומוריד, שופע ביותר ומביא להתפתחות יובש, על כן נקראת עונה זו בשם יובש מתכת. עונת הצ'י החמישי נקראת בשם יאנג מינג יובש מתכת.


秋分之后,金气当权,收令大行,相火下降,不再逆升,万物归根。人身亦相火下降,根气加增,精神强健,中气充足。无动关生死的时令病。燥金的普通时令病,不过咽干、粪结、热伤风与秋燥感冒而已。惟冬令冷冻不大之地,水中阳气封藏不住,随时升泄,燥病之起,甚为难治。
לאחר [מועד] "שיווין הסתיו" מגיע תורו של צ'י המתכת להשפיע, פקודת האיסוף יוצאת לפעל. אש השר יורדת מטה ואינה יכולה למרוד ולעלות שוב ורבבות הדברים שבים אל השורש. גם בגוף האדם יורדת אש השר וצ'י השורש מתגבר, החיוניות מתחזקת ומבריאה וצ'י המרכז נטען ומתמלא. אין פעילות של גורמי מחלה עונתיים מסכני חיים. גורמי מחלות בסיסים בעונת יובש מתכת הם לכל היותר יובש בגרון, צואה קשורה, כסות של יובש סתיו ופגיעת רוח וחום וזה הכל. רק כאשר פקודת החורף לקור וקיפאון של הקרקע אינה עזה, ואין יכולת חתימה ואצירה של הצ'י היאנגי בתוך המים כך שהוא לעיתים עולה ומופרש, מתחילה מחלת יובש ובמקרים חמורים היא קשה לריפוי.
צ'י המתכת בעל תכונות של איסוף וכינוס וביכולתו לאסוף את אש השר ולהורידה כלפי מטה כך שאינה נענית לתכונות האש לנסוק מעלה. צ'י המתכת מוריד את האש כלפי מטה אל עבר השורש שלה בתוך המים. בטבע, צ'י אש השר הוא החום שהצטבר מחימום הקרקע, באדם גם כן יש צ'י אש שר. אש השר בגוף האדם יורדת גם כן כלפי מטה ואינה מתפזרת ולכן הנפש חיונית וממוקדת והבריאות חזקה. מכיוון שאש השר שבה אל השורש שלה, הבריאות חזקה ולא נוטים לחלות במחלות חמורות בתקופה זו, מקסימום סובלים קצת מיובש בגרון, צואה או התקררות של יובש או חום ורוח. רק במקרים בהם עוצמת הקור של החורף, אינה מספיקה, המים אינם מצליחים לאצור ולחתום את אש השר שהמתכת הורידה ולכן אש השר יכולה לדלוף ולצוף חזרה החוצה ואז נגרמות מחלות חמורות יותר.


金气凉,则收敛而下降。金气燥,则横结而不降。燥者.天空金气凉降而下,已经降入地面下之火,又复热升而上,而相裹束,故燥结于中。金燥必结聚。如木火充足,结聚解散,则不病燥。如水气充足.能藏火气,火不逆升,则不病燥也。
צ'י המתכת קריר ולכן אוסף ומכנס ומוריד מטה, צ'י המתכת יבש ולכן נקשר ואינו יורד. יובש נגרם כאשר צ'י המתכת שבשמיים קריר ויורד, האש שכבר ירדה ונכנסה את מתחת לפני הקרקע שבה להתחמם ולעלות מעלה ושניהם נעטפים ונכבלים יחדיו ולכן היובש נקשר במרכז. מתכת יובש לבטח [תגרום] להיקשרות והיערמות. אם עץ ואש נטענו מספיק, ההיקשרות וההיערמות יפורקו ויפוזרו ואז לא יחלה ביובש. אם צ'י המים נטען מספיק ומסוגל לאצור את צ'י האש, אז האש אינה מורדת ועולה ולא יחלה  ביובש.
צ'י המתכת קריר ותכונותיו כוללות איסוף וכינוס ומכיוון שהוא מעודד יובש הוא יכול לגרום להיקשרות החומר כאשר הנוזלים נפגעים והחומר מתהדק. אם צ'י המתכת הקריר הוריד את האש מטה והחדיר אותה אל מתחת לפני הקרקע אך האש שבה ועולה מעלה, היא עשויה להעטף על ידי קור המכנס ויחדיו ליצור היקשרות במרכז. לאש ולעץ תכונות של התפזרות והרמה ולכן כאשר עוצמת האש והעץ חזקה, היא יכולה לפזר היקשרות שהיובש יוצר ולהפיץ נוזלים ולכן נמנעת מחלת יובש. אם כח האצירה של המים חזק מספיק, אז אש השר נשמרת בתוכם ואינה עולה מעלה ולכן לא תיקשר במרכז יחד עם קור המתכת ולא תיווצר מחלת יובש.


相火下降,全赖金气收敛之力。金气凉降,方能收敛。金收则火降,火降则金凉。金气不足,收敛力弱,火气飞腾,反伤金气。金气受伤,火气四散,上热下寒,中气失根,便成大祸。
הירידה מטה של אש השר תלויה לחלוטין בכח האיסוף והכינוס של צ'י המתכת. צ'י המתכת קריר ויורד ולכן מסוגל לאסוף ולכנס. המתכת אוספת ואז האש יורדת, האש יורדת ואז המתכת קרירה. [כאשר] צ'י המתכת אינו מספיק, כח האיסוף והכינוס חלש, צ'י האש נוסק ועף ודווקא מזיק לצ'י המתכת. [כאשר] צ'י המתכת נפגע, צ'י האש מתפזר לכל עבר, [מתפתחים] למעלה חום ולמטה קור וצ'י המרכז מאבד את השורש ואז נגרם אסון גדול.
בזכות הקרירות של צ'י המתכת, הוא מסוגל לאסוף ולכנס את אש השר ולהורידה מטה. כאשר האש מתכנסת ויורדת אש נוצרת קרירות, כאשר האש יורדת ומתכנסת אז נמנעת הפצת לחות ולכן נוצר יובש קריר. כאשר צ'י המתכת אינו חזק מספיק ואינו מסוגל לאסוף ולכנס את האש, האש מפיצה ופוגעת בצ'י המתכת ומתפזרת לכל עבר ובעיקר עולה מעלה ולכן למטה נוצר קור ולמעלה מתפתח חום. האש אינה יוצרת את האדמה ולכן צ'י המרכז ניזוק ונגרמת מחלה.



一年之气.春生夏长,秋收冬藏。生者,生相火也;长者,长相火也;收者,收相火也;藏者,藏相火也。大地之间,除太阳射到地面的相火外,全是金气。金气如不能收,则冬无所藏,春无所生,夏无所长,造化灭矣。造化之气,相火与金气的责任极大。金收则水藏,水藏则火秘,火秘则水温,水温则木和,木和则土运。故痨病之人,咳嗽不愈则死,因金气不收,相火散泄,水寒木枯,而土败故也。冬令冻寒不大之地,水中所藏的相火,容易泄出地面,将下降的金气冲开,使之不能收敛。而金气本以收敛为性,下降为能,金火裹结,遂燥聚于中气之间,而病作也。
הצ'י של השנה כולה נולד באביב, גדל בקיץ, נאסף בסתיו ונאצר בחורף. [המילה] נולד [מתייחסת] ללידת אש השר, גדילה [מתייחסת] לגדילה של אש השר, איסוף [מתייחסת] לאיסוף אש השר ואצירה [מתייחסת] אצירה של אש השר. בטבע, מלבד אש השר שהינה הקרינה של השמש על פני האדמה, כל השאר הוא צ'י המתכת. אם צ'י המתכת אינו מסוגל לאסוף, אזי בחורף אין מה לאצור ובאביב אין לידה ובקיץ אין גדילה והבריאה נכחדת. יש חשיבות רבה לאש השר וצ'י המתכת לקיומו של צ'י הבריאה. אם המתכת אוספת אז המים אוצרים, אם המים אוצרים אז האש נשמרת, אם האש נשמרת אז המים חמימים, אם המים חמימים אז העץ בהרמוניה, אם העץ בהרמוניה אז האדמה משנעת. מכיוון שכך, אנשים הסובלים משחפת ומשתעלים ללא החלמה מתים בסופו של דבר. מכיוון שצ'י המתכת אינו אוסף, אש השר מתפזרת ומופרשת, המים קרים והעץ יבש והאדמה מובסת.
לאורך השנה אפשר לראות שקיימות ארבע תופעות בטבע, לידה, גדילה, איסוף ואצירה. תופעות אלו הן תופעות שמתייחסות לאש השר. עיקר תהליך הבריאה שמתרחש בין השמיים והארץ הוא התנועה של אש השר, הלא הוא החום היאנגי שבטבע. הכח החשוב ביותר לתהליך השינוי שמתחולל באש השר הוא כוחה של המתכת. אם צ'י המתכת אינו אוסף את האש ומוריד אל המים, אז בחורף לא תהיה אצירה של האש במים, ובאביב לא תהיה יציאה של האש מהמים ולא תיווצר לידה מחודשת ובקיץ לא תהיה גדולה של האש וכל תהליך הבריאה יסתיים. לכן צ'י המתכת ולאש השר יש חשיבות מכרעת לקיום הבריאה בטבע ובגוף האדם. המתכת מאפשרת איסוף של האש אל המים אשר אוצרים ושומרים את האש היקרה מכל שבתורה מחממת את המים ומביאה להיווצרות העץ ושינוע האדמה. אנשים שסובלים משחפת משתעלים הרבה כך שריאות מתכת אינן מסוגלות להוריד ולאסוף את האש. צ'י הריאות מתכלה ומתפזר ואש השר מתפזרת גם כן. המים אינם זוכים לחימום של האש שנשארת למעלה והעץ אינו מקבל תמיכה ולבסוף כושלת גם האדמה. כאשר פקודת החורף לקור וקיפאון של הקרקע אינה עזה, האש שאמורה להיאצר בתוך המים מופרשת בקלות החוצה אל פני הקרקע ופותחת את צ'י המתכת שאמור היה לרדת מטה כך שאינו מסוגל לאסוף ולכנס. מלכתחילה אופיה של המתכת הוא איסוף וכינוס וביכולתה להוריד מטה. המתכת והאש נעטפות ונקשרות ואז יובש נערם בתווך צ'י המרכז ומתפתחת מחלה.




רשומות על התנועה המעגלית של הרפואה הסינית העתיקה
התנועה המעגלית של הרפואה הסינית - חלק א' - מקורות והתפתחות.
התנועה המעגלית של הרפואה הסינית - חלק ב' - צ'י מזין וצ'י מגן.
התנועה המעגלית של הרפואה הסינית - חלק ג' - בעיות שתן.


רשומות נוספות העוסקות בתיאוריות של רופאים אלו:
                - שאו יאנג :  תחילת הקיץ - חודש רביעי
                - ג'ואה יין רוח עץ
                - שאו יין אש הריבון
                - שאו יאנג אש השר
                - תאי יין לחות אדמה
                - יאנג מינג יובש מתכת
                - תאי יאנג קור מים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה