יום ראשון, 10 בדצמבר 2017

ששת הצ'י והתנועה המעגלית בטבע על פי פנג דזה-אי - תאי יאנג קור מים 太阳寒水

צ'י שישי - יאנג רב קור מים

六气之时,地面上的阳气,经秋气的收敛,全行降入地下。天人之气,中下为主,地下阳多,故称太阳。此阳气降入地下,即藏于地下的水中,惟水能封藏阳气也。阳气降入地下的水中,地面的空气遂寒,空气愈寒,压力愈大,水中阳气愈藏。冬令大气的作用在水,故称寒水。
בעונה של הצ'י השישי, החום היאנגי שמעל פני הקרקע נאסף ומתכנס בעזרת צ'י הסתיו וכולו יורד ונכנס אל [המים] שבתוך הקרקע. צ'י השמיים והאדם [נמצא] בעיקר [בתווך] מהמרכז ומטה. היאנג שתחת הקרקע רב ולכן נקרא יאנג גדול (תאי יאנג). חום יאנגי זה יורד ונכנס אל תוך האדמה ונאצר במים שתחת האדמה, רק המים יכולים לאצור ולחתום צ'י יאנגי. צ'י יאנגי יורד ונכנס אל תוך המים שתחת הקרקע [ובעקבות זאת] האוויר שמעל האדמה הופך קר. ככל שהאוויר קר יותר, כך הלחץ גדול יותר והצ'י היאנגי נאצר עוד יותר. הפעילות של הצ'י הגדול בעונת החורף, נמצאת [בתכונות] המים, על כן [עונה זו] מכונה קור מים. 
החום היאנגי שהצטבר מעל פני הקרקע לאורך עונת הקיץ, נאסף ונדחס אל מתחת לפני הקרקע לאורך הסתיו ונאצר ונחתם בתוך המים לאורך החורף. בעונה זו, הצ'י היאנגי של האדם והטבע נמצא בפלג הגוף התחתון. מכיוון שתחת הקרקע יש הרבה יאנג, מכונה עונה זו בשם יאנג רב, או תאי יאנג. תכונת המים היא אצירה, כלומר ריכוז כלפי פנים ולכן המים מסוגלים לאצור את החום היאנגי ששואף להתפשט. מכיוון שכל החום היאנגי נכנס אל מתחת לפני הקרקע ונאצר בתוך המים, על כן בחוץ שורר קור. ככל שהקור יותר עז, כך הכיווץ והאצירה חזקים יותר ולכן יש חשיבות רבה לכך שהחורף יהיה קר. מכיוון שבעונה זו הצ'י של הסביבה שמעל פני הקרקע קר מאד בהשפעת אופי המים, על כן עונה זו מכונה קור מים. תחת פני הקרקע יש חום יאנגי רב, מעל פני הקרקע יש קור רב ושני אלו נגרמים עקב האצירה של המים לכן מתקבלת עונת תאי יאנג קור מים.

小雪之后,大气严寒,阳藏水中,根气深固,无普通时症。伤寒病乃个人感冒寒气之病。倘或冬时大气不寒,水中封藏的气,泄露出来,则病冬温。冬温乃阳气失根,外泄化热之病。即不发现于冬时,必发现于春初。温病死人最多,火泄于上,水寒于下也。必金气能收,火随金降.甲木下降,相火归根,则水不病寒也。水之病寒,水气之内寒也。水气之内寒,水气之外不寒也。若水气内外都寒,则水气之内.所藏的相火必微少矣。
לאחר [מועד מקטע עונת] "מעט שלג" צ'י האוויר קר באופן קיצוני, היאנג נאצר בתוך המים וצ'י השורש מתמצק בעומק ואין תסמיני [מחלה] עונתיים אופייניים. מחלת פגיעת קור היא מחלת קליטת כסות צ'י קור. אם הצ'י הגדול בעונת החורף אינו קר, הצ'י היאנגי שנאצר ונחתם בתוך המים מופרש ונחשף החוצה ונגרמות מחלות חמימות חורף. מחלות חמימות חורף הן מחלות בהן צ'י יאנגי שאיבד את שורשו מופרש החוצה ומותמר לחום. גם אם [מחלה זו] אינה מתפרצת בעונת החורף, היא לבטח תתפרץ בתחילת האביב. מחלות חמימות גורמות לכמות המתים הגדולה ביותר, כי האש מופרשת מעלה והמים קרים למטה. חייבים שצ'י המתכת יוכל לאסוף, כך שהאש תתלווה ותרד עם המתכת, עץ [גזע שמימי] ג'יה [כיס מרה] יורד מטה ואש השר פונה לשוב אל השורש ואז המים אינם חולים [במחלת] קור. מחלת קור של המים היא קור פנימי של צ'י המים. קור פנימי של צ'י המים הוא [מצב בו] מחוץ לצ'י המים אין קור. אם יש קור גם בתוך וגם מחוץ לצ'י המים, אז אש השר, אשר נאצרת בתוך צ'י המים, לבטח מועטה. 
אצירה של הצ'י היאנגי בתוך המים היא פעולה חשובה לבריאות האדם. שורש היאנג בגוף נמצא באיברי המים, קרי הכליות. בהן מאוחסן היאנג המקורי שמשמש את הגוף כולו וכאשר יאנג זה מקבל חיזוק, הבריאות של הגוף איתנה. עונות השנה מהדהדות בגוף האדם וכאשר החורף אינו קר כמצופה מחורף רגיל, אז עוצמת האצירה של המים נפגמת והחום היאנגי מופרש החוצה ונגרמת מחלה של חום במהלך החורף. זהו יאנג שאיבד את מקומו בשורשו אשר בכליות, וזלג החוצה. גם אם לא נגרמת זליגה כזאת בחורף, היא בהחלט עשויה להתרחש בתחילת האביב בה הצ'י היאנג מקבל את השפעת העץ ומופרש החוצה. כאשר האש נוטשת את השורש שלה, למטה נוצר קור עז שדוחק את האש לנטוש את הגוף כלפי מעלה ולכן מחלות אלו בעלות צפי החלמה עגום. כיצד מורידים את האש מטה חזרה אל המים? יש לתמוך בפעולת המתכת לאסוף ולכנס את האש ולהורידה אל הכליות. ההורדה מטה מעודדת את ירידת אש השר של כיס המרה אל עבר כליות-מים ומחממת אותן.


相火下降,水气封藏。中气为人身的生命。火在水中,又为中气的生命。君火有宣通作用,相火有燔灼作用。君火不生土,相火乃生土,君火之力小,相火之力太。惟其燔灼力大,水气能将他封藏不泄,水火俱足,便生元气。此火外泄上逆,则燔灼如烙矣。此火外泄一分,元气即灭一分,元气去,中气亡,人就死了。吾人饮食则生津液,肺金下降,津液归肾,则成水。吾人睡眠,阳气下降,则成相火。吾人睡醒之后,精神加增,小便色赤,水中加火故也。凡虚劳发热的根源,多在于此,因水少不能封藏相火,水反被相火煎枯故也。封藏火气者,水也。温暖水气者,火也。生中气者,水火所生之元气也。纵欲之人,无不短命,此之故也。
אש השר יורדת מטה וצ'י המים אוצר וחותם [אותה לבל תופרש החוצה]. צ'י המרכז הוא החיים שבגוף האדם, ואילו האש שבתוך המים היא החיים עבור צ'י המרכז. לאש הריבון תפקוד של חימום ופתיחת מעברי התנועה, ולאש השר תפקוד של צלייה ושריפה. אש הריבון אינה [זו] שיוצרת את האדמה, אש השר היא היוצרת את האדמה. כוחה של אש הריבון מועט ואילו כוחה של אש השר רב. רק [כאשר] כח הצלייה והצריבה [של אש השר] חזק, צ'י המים מסוגל לאצור ולחתום אותה מבלי להפרישה, כך שהאש והמים מספיקים [בכמותם] ונוצר הצ'י המקורי. [כאשר] אש זו מופרשת החוצה ומורדת מעלה, היא צולה וצורבת כמו תנור אפיה. כל הפרשה החוצה של אש זו מביאה להתמעטות של הצ'י המקורי. [כאשר] הצ'י המקורי אובד, צ'י המרכז אובד גם כן והאדם נפטר. האדם אוכל ושותה ואז נוצרים נוזלי הגוף, ריאות מתכת מורידות מטה והנוזלים פונים לשוב אל הכליות [ושם] הופכים למים. כשהאדם נם את שנתו, הצ'י היאנגי יורד מטה וכך נוצרת אש השר. לאחר שהאדם נֵעוֹר משנתו, חיוניותו מתגברת, השתן [שלו] בגוון אדמדם עקב התווספות של אש לתוך המים [במהלך השינה]. מקורות רב [המקרים של] תשישות וחוסר, בהם יש פליטת חום [גוף] נמצאים בנ"ל, מכיוון שהמים מעטים ואינם מסוגלים לאצור ולחתום את אש השר, והמים אף נצרבים וכמשים. המים הם אלו שאוצרים את צ'י האש, האש היא זאת שמחממת את צ'י המים. הצ'י המקורי שנוצר על ידי המים והאש הוא שיוצר את צ'י המרכז. אין אנשים שמכורים לתאוותם וחייהם אינם מתקצרים מסיבות אלו [בדיוק].
האש שבתוך המים יוצרת את צ'י המרכז, זאת האש שיוצרת את האדמה על פי תורת חמש הפאזות. לצ'י המרכז חשיבות רבה לבריאות הגוף והנפש והוא זה שמאפשר לתנועה המעגלית של הצ'י בגוף, להתקיים בלא מפרע. אש השר מחממת את כליות-מים והן בתורן אוצרות את האש. חימום הכליות בעצם מחזק את יכולת המים, שאיכותם הטבעית קרה, לאצור טוב יותר את האש. כל עוד אש השר נשמרת בתוך המים, היא יוצרת צ'י מקורי עבור הגוף. כאשר אש זו מופרשת במקום להיאצר במים, היא הופכת למסוכנת ומזיקה וכבר אינה מייצרת צ'י מקורי. בקאנון הפנימי נאמר שאש קטנה יוצרת צ'י ואילו אש גדולה מאכלת צ'י, תיאור שתואם את אש השר כאשר היא נאצרת במים וכאשר היא מופרשת ואלימה. כאשר אש השר מופרשת החוצה היא מכלה את צ'י הגוף ואינה יוצרת צ'י מקורי חדש. אם אין צ'י מקורי, אז אין יצירה של צ'י המרכז וללא צ'י האדמה שבמרכז, האדם אינו יכול להתקיים. מזון ומשקה משמשים כמקור ליצירת הנוזלים בגוף. המתכת אוספת את הנוזלים ומכנסת אותה כלפי מטה ובכך יוצרת את המים. כאשר האדם ישן, אז אש השר והנפש מתכנסות כלפי פנים ויורדות אל המים. הצ'י היאנגי נכנס אל האזורים היינים של הגוף והאש נאספת אל המים ויוצרת צ'י מקורי. על כן, כאשר האדם מתעורר, הוא טעון אנרגיה חדשה. מכיוון שהאש נאצרה בתוך המים במהלך השינה, על כן צבע השתן הכהה לאחר השינה מצביע על חום. לא מדובר בפתולוגיה אלא בהוכחה לכך שהאש שהתה בתוך המים. כאשר המים מעטים, הם אינם אוצרים את האש ולכן לא נוצר צ'י מקורי, אין תמיכה לצ'י המרכז והאדם סובל ממחלות של התשה של הגוף ונפלט חום של אש השר. המים המעטים אינם אוצרים את אש השר, אש השר לוהטת ומזיקה למים עצמם. אנשים שמענגים עצמם במין ללא גבולות, מבזבזים את תמצית הצ'י של הגוף שהינה בעצם המים של הכליות, ולכן אין אצירה של אש השר ויצירה של צ'י מקורי. לכן חייהם מתקצרים.





רשומות על התנועה המעגלית של הרפואה הסינית העתיקה
התנועה המעגלית של הרפואה הסינית - חלק א' - מקורות והתפתחות.
התנועה המעגלית של הרפואה הסינית - חלק ב' - צ'י מזין וצ'י מגן.
התנועה המעגלית של הרפואה הסינית - חלק ג' - בעיות שתן.


רשומות נוספות העוסקות בתיאוריות של רופאים אלו:
                - שאו יאנג :  תחילת הקיץ - חודש רביעי
                - ג'ואה יין רוח עץ
                - שאו יין אש הריבון
                - שאו יאנג אש השר
                - תאי יין לחות אדמה
                - יאנג מינג יובש מתכת
                - תאי יאנג קור מים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה